مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,167
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,234
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نظریه بازنمایی رسانه ای و تحلیل افکار عمومی متقابل امریکایی ها و ایرانی ها

صفحات

 صفحه شروع 37 | صفحه پایان 62

چکیده

  هدف از انجام این تحقیق, مطالعه نقش رسانه ها در اثر گذاری بر افکار عمومی توسط بازنمایی برخی از رخداد هاست. مورد مطالعه این تحقیق, میزان تاثیرگذاری رسانه های خبری در شکل دهی افکار عمومی امریکایی ها و ایرانی ها نسبت به یکدیگر است. از طریق مطالعه افکار عمومی بخش کوچکی از ایرانی ها و امریکایی ها, می توان تا حدودی به نحوه نگرش انان نسبت به یکدیگر و میزان تاثیرپذیری ان ها از رسانه های جمعی در شکل گیری این افکار پی برد. لذا تحقیق حاضر کوشیده است تا با مطالعه کیفی و موردی تعدادی از ایرانی ها و امریکایی ها که بیشتر انان تحصیل کرده نیز بودند, به لایه های نگرشی انان پی ببرد و با استفاده از «نظریه بازنمایی», نقش رسانه های جمعی در شکل دهی افکار عمومی را بسنجد. منظور از بازنمایی این است که یک رسانه هیچ گاه ابزاری خنثی و یک میانجی بی طرف در ارائه تصویر به حساب نمی اید؛ زیرا رسانه, متکی به زبان و معناست و زبان و معنا نیز در چارچوب گفتمان همواره متکی به قدرت است. لذا بازنمایی حوادث توسط رسانه ها - سوای بحث اخلاقی و غیراخلاقی بودن ان- دارای سو گیری ایدئولوژیک است و در راستای تضعیف یا تثبیت قدرت و گفتمان ویژه ای گام برمی دارد. یافته های حاصل از این تحقیق نشان می دهد که امریکایی ها بیشتر از ایرانی ها تحت تاثیر رسانه هایشان قرار دارند و رسانه های امریکا بازنمایی منفی از ایران و ایرانیان را ارائه می دهند. بر این اساس, شکل گیری فضاهای تعامل مستقیم بین این دو حوزه- در ساحت های علمی, پژوهشی, و...- حوزه افکار عمومی امریکایی را به مراتب بیشتر از حوزه افکار عمومی ایرانی متاثر می سازد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

ربیعی، علی، و احمدزاده نامور، فرناز. (1387). نظریه بازنمایی رسانه‌ای و تحلیل افکار عمومی متقابل امریکایی‌ها و ایرانی‌ها. دانش سیاسی، 4(2 (پیاپی 8))، 37-62. SID. https://sid.ir/paper/394713/fa

Vancouver: کپی

ربیعی علی، احمدزاده نامور فرناز. نظریه بازنمایی رسانه‌ای و تحلیل افکار عمومی متقابل امریکایی‌ها و ایرانی‌ها. دانش سیاسی[Internet]. 1387؛4(2 (پیاپی 8)):37-62. Available from: https://sid.ir/paper/394713/fa

IEEE: کپی

علی ربیعی، و فرناز احمدزاده نامور، “نظریه بازنمایی رسانه‌ای و تحلیل افکار عمومی متقابل امریکایی‌ها و ایرانی‌ها،” دانش سیاسی، vol. 4، no. 2 (پیاپی 8)، pp. 37–62، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/394713/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button