مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,247
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,205
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی رابطه ی حمایت اجتماعی ادراک شده، بلوغ اجتماعی و سخت رویی روانشناختی با سلامت روان دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 54 | صفحه پایان 75

چکیده

 مقدمه: دوره دانشجویی دورهی استرسزایی میباشد, در نتیجه میتوان انتظار داشت که درصدی از دانشجویان در معرض بیماری های روانی قرار بگیرند, به همین علت در این پژوهش شاخصهای حمایت اجتماعی ادراک شده, سخترویی روانشناختی و بلوغ اجتماعی با سلامتروانی دانشجویان دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد انتخاب و بررسی شدند. روش کار: 4 پرسشنامه تحت عنوان؛ مقیاس چند بعدی حمایت اجتماعی ادراک شده, مقیاس سخت رویی کوباسا, بلوغ اجتماعی رائو و پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ), توسط 164 نفر از دانشجویان دانشکده علوم پیراپزشکی, که در سال 1396 بصورت تصادفی انتخاب شدند, تکمیل گردید. نتایج: میانگین سنی دانشجویان شرکت کننده در این طرح1. 52± 20. 85 سال بود, که 73. 8% دانشجویان دختر و26. 2% دانشجویان پسر بودند. میانگین کلی نمره سلامت روان در این مطالعه 12. 65 ± 22. 87 بود. همچنین همبستگی منفی معنی داری بین نمره سلامت روان با نتایج سه آزمون دیگر مشاهده شد, ( R=-0. 38 برای آزمون رائو, R=-0. 48 برای حمایت اجتماعی و R=-0. 43 برای سخت رویی با P-value<0. 05) به این معنی که هرچه فرد در وضعیت بهتری از نظر سلامت روان قرار دارد, نمره بالاتری از نظر حمایت اجتماعی ادراک شده, بلوغ اجتماعی و سخت رویی کسب کرده است. نتیجه گیری: با توجه به رابطه معنی داری که بین سلامت روان و سه مولفه مورد سنجش دیگر در دانشجویان مشاهده شد, می توان گفت هرچه در یک فرد, مولفه هایی نظیر حمایت اجتماعی ادراک شده, بلوغ اجتماعی و سخت رویی پررنگ تر باشد, از سلامت روانی بالاتری نیز برخوردار است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    هاشمیان نژاد، فریده، مصطفی پور، سمانه، علومی، شبنم، و مداحی نژاد، مطهره. (1399). بررسی رابطه ی حمایت اجتماعی ادراک شده, بلوغ اجتماعی و سخت رویی روانشناختی با سلامت روان دانشجویان. افق توسعه آموزش علوم پزشکی، 11(2 )، 54-75. SID. https://sid.ir/paper/395932/fa

    Vancouver: کپی

    هاشمیان نژاد فریده، مصطفی پور سمانه، علومی شبنم، مداحی نژاد مطهره. بررسی رابطه ی حمایت اجتماعی ادراک شده, بلوغ اجتماعی و سخت رویی روانشناختی با سلامت روان دانشجویان. افق توسعه آموزش علوم پزشکی[Internet]. 1399؛11(2 ):54-75. Available from: https://sid.ir/paper/395932/fa

    IEEE: کپی

    فریده هاشمیان نژاد، سمانه مصطفی پور، شبنم علومی، و مطهره مداحی نژاد، “بررسی رابطه ی حمایت اجتماعی ادراک شده, بلوغ اجتماعی و سخت رویی روانشناختی با سلامت روان دانشجویان،” افق توسعه آموزش علوم پزشکی، vol. 11، no. 2 ، pp. 54–75، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/395932/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button