مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

344
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

540
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاریخ و تطور واژه شاگرد در نظام اخلاق آموزشی ایران

صفحات

 صفحه شروع 5 | صفحه پایان 26

چکیده

 انسان در همه ی مراحل زندگی, از کودکی تا نوجوانی و بلوغ و حتی در سنین سالخوردگی, پیوسته از افکار و رفتار دیگران متأثر است. از شرایط محیط نقش می گیرد, و بر محیط زیست اثر می گذارد. آنچه فرهنگ انسانی را می سازد مجموعه ی این تأثیر و تأثرهاست؛ اعم از آنکه تغییر رفتارها نتیجه ی کوششهای عمدی و حسابشده و در قالب نظام آموزشی رسمی یا سنتی باشند, یا اینکه به صورت اثر محیط, به ویژگیهای فرد و جامعه شکل بدهند. درهرحال دگرگونیهای جامعه از تأثیر عوامل سنتی و نیز از کوششهای عمدی نظام آموزشی رسمی ناشی هستند. مصداق اولیه این نظام آموزشی در تاریخ ایران قبل از اسلام و نیز ایران بعد از اسلام, حداقل تا قرن معاصر در واژه ای به نام شاگرد موضوعیت داشت که اراده حاکمیت در ذهن شاگرد و یا شاگردان به صورت فردی ویا جمعی در مکانهایی خصوصی و یا عمومی و یا به مقتضای زمان و مکان و شرایط پیش آمده, حک وتأثیرگذاربوده تا بتوانند سرمایه انسانی کشور را در امتداد تفکر واندیشه سیاسی خودحفط و هدایت ودر مواقع نیار بهره برداری نمایند. این پژوهش در صدد است تاچگونگی تغییر و تطور واژه شاگرد و تبدیل آن به دانش آموز و واژه های دیگر و علل و عوامل پیرامونی این موضوع را در گذرزمان حتی تا دوره حاضر بررسی تا غایت نهایی مقاله محقق شود. به نظر می رسد نقش دولتها, خصوصا نفوذ دانشمندان و فرهیختگان و «الیت» جامعه در بدنه حاکمیت, بی تأثیر در «آلترناتیو» واژه شاگرد در نظام آموزش سنتی ورسمی ایران نبوده و علاوه بر آن احتمال می رود همسویی با سیاست های آموزشی و تربیتی جوامع برون مرزی در تغییر کلمه شاگرد تأثیر گذار بوده است. این پژوهش به روش تاریخی و شیوه جمع آوری مطالب به روش کتابخانه ای و اسنادی و تطبیقی تهیه شده است

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اسدبیگی، اردشیر، شریعت پناهی، ماهیار، و کاظمی، محمدرضا. (1398). تاریخ و تطور واژه شاگرد در نظام اخلاق آموزشی ایران. پژوهش های اخلاقی (انجمن معارف اسلامی)، 9(4 )، 5-26. SID. https://sid.ir/paper/395999/fa

    Vancouver: کپی

    اسدبیگی اردشیر، شریعت پناهی ماهیار، کاظمی محمدرضا. تاریخ و تطور واژه شاگرد در نظام اخلاق آموزشی ایران. پژوهش های اخلاقی (انجمن معارف اسلامی)[Internet]. 1398؛9(4 ):5-26. Available from: https://sid.ir/paper/395999/fa

    IEEE: کپی

    اردشیر اسدبیگی، ماهیار شریعت پناهی، و محمدرضا کاظمی، “تاریخ و تطور واژه شاگرد در نظام اخلاق آموزشی ایران،” پژوهش های اخلاقی (انجمن معارف اسلامی)، vol. 9، no. 4 ، pp. 5–26، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/395999/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button