مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

214
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

505
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی همبستگی درک شنیداری با دانش نحوی در دانشجویان کارشناسی زبان و ادبیات عربی دانشگاه کاشان

صفحات

 صفحه شروع 107 | صفحه پایان 126

چکیده

 این پژوهش به منظور درک میزان ارتباط درک شنیداری در زبان دوم و توانش نحوی انجام شد. با توجه به ضرورت کمیت بخشی متغیرهای مورد پژوهش, آزمون محقق ساخته قضاوت نحوی (با تکیه بر درک معرفه و نکره در درون متن) به منظور سنجش دانش نحوی و آزمون محقق ساخته تبدیل متن به نوشتار برای سنجش مهارت شنیداری استفاده شد. نمونه آماری این پژوهش 36 دانشجوی رشته زبان عربی نیمسال هفتم دانشگاه کاشان در دو سال تحصیلی متوالی 1396 و 1397 بود که از طریق نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. با توجه به ماهیت مساله پژوهشی مورد مطالعه, روش تحقیق کمی توصیفی-تحلیلی انتخاب شد. داده های گردآوری شده با روش های آماری توصیفی و استنباطی تحلیل شد. یافته ها نشان داد که همبستگی مثبت و ضعیفی بین دو متغیر دانش نحوی از یک سو و توانش شنیداری از سوی دیگر وجود دارد. از آن جایی که این دو متغیر از درجه همبستگی بسیار ضعیفی برخوردار بودند, می توان گفت که متغیرهای پیش بینی کننده مهارت شنیدار شامل همه توانش های ذکر شده در مدل ارتباطی می باشند و مهارت شنیدن در زبان خارجی متاثر از عوامل بسیاری مانند دانش لغوی, آشنایی و دانش محتوایی, عوامل فردی, میزان توجه, حافظه شنیداری و شرایط زمانی و مکانی حاکم بر فعالیت شنیداری است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قضاوی، آذر، جلائی، مریم، و زارعی تجره، عباس. (1399). بررسی همبستگی درک شنیداری با دانش نحوی در دانشجویان کارشناسی زبان و ادبیات عربی دانشگاه کاشان. لسان مبین، 11(39 )، 107-126. SID. https://sid.ir/paper/396539/fa

    Vancouver: کپی

    قضاوی آذر، جلائی مریم، زارعی تجره عباس. بررسی همبستگی درک شنیداری با دانش نحوی در دانشجویان کارشناسی زبان و ادبیات عربی دانشگاه کاشان. لسان مبین[Internet]. 1399؛11(39 ):107-126. Available from: https://sid.ir/paper/396539/fa

    IEEE: کپی

    آذر قضاوی، مریم جلائی، و عباس زارعی تجره، “بررسی همبستگی درک شنیداری با دانش نحوی در دانشجویان کارشناسی زبان و ادبیات عربی دانشگاه کاشان،” لسان مبین، vol. 11، no. 39 ، pp. 107–126، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/396539/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button