Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

830
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

533
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

سنجش و شناسایی شاخص های پایداری اجتماعی حمل و نقل شهری در شهر اهواز

صفحات

 صفحه شروع 103 | صفحه پایان 115

چکیده

 هدف اصلی مطالعه حاضر سنجش و شناسایی شاخص های پایداری اجتماعی حمل و نقل شهری در شهر اهواز است که دو هدف فرعی شناخت عامل ها (شاخص های) اصلی پایداری اجتماعی حمل و نقل شهری و سنجش اولویت این شاخص ها در شهر اهواز دنبال شده است. در این راستا, روش شناسی پژوهش «توصیفی - تحلیلی» بوده است که از روش پیمایشی به صورت ابزار پرسش نامه برای گردآوری داده ها استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش, شهروندان شهر اهواز هستند که برای انتخاب جامعه نمونه از بین آن ها از روش های نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای و تصادفی ساده استفاده شده و سپس با استفاده از فرمول عمومی کوکران, 322 نفر انتخاب شده اند. جهت تحلیل داده ها نیز متناسب با اهداف پژوهش از آزمون های آماری تحلیل عاملی و T در قالب نرم افزار SPSS استفاده شده است. برابر با نتایج به دست آمده از تحلیل داده های پژوهش, نخست بر مبنای تحلیل عاملی متغیرهای 20 گانه پژوهش و بر مبنای متغیرهای بارگذاری شده, 3 عامل امنیت اجتماعی با درصد واریانس 0.32, رفاه اجتماعی با درصد واریانس 0.21 و عدالت اجتماعی با درصد واریانس 0.36 و مجموع واریانس تجمعی 0.89 به عنوان شاخص های اصلی پایداری اجتماعی در حمل و نقل شهری اهواز شناسایی شدند و سپس, تحلیل میزان اولویت شاخص های اصلی شناسایی شده از دیدگاه شهروندان بر مبنای تحلیل آماری T نشان داد که شاخص یا عامل عدالت اجتماعی با میزان اختلاف از میانگین پایین -0.0452 دارای وضعیت نامناسبی از لحاظ پایداری اجتماعی در حمل و نقل شهری در اهواز بوده و به طور متقابل از اولویت بیشتری نسبت به دو شاخص دیگر برای دستیابی به پایداری اجتماعی در حمل و نقل شهری اهواز را داراست.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    امان پور، سعید، و علیزاده، هادی. (1393). سنجش و شناسایی شاخص های پایداری اجتماعی حمل و نقل شهری در شهر اهواز. جغرافیا و توسعه فضای شهری، 1(1)، 103-115. SID. https://sid.ir/paper/396927/fa

    Vancouver: کپی

    امان پور سعید، علیزاده هادی. سنجش و شناسایی شاخص های پایداری اجتماعی حمل و نقل شهری در شهر اهواز. جغرافیا و توسعه فضای شهری[Internet]. 1393؛1(1):103-115. Available from: https://sid.ir/paper/396927/fa

    IEEE: کپی

    سعید امان پور، و هادی علیزاده، “سنجش و شناسایی شاخص های پایداری اجتماعی حمل و نقل شهری در شهر اهواز،” جغرافیا و توسعه فضای شهری، vol. 1، no. 1، pp. 103–115، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/396927/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا