مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

491
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

501
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثرات رفاهی شوک های قیمت بنزین و نفت گاز: رویکرد داده های پانل پویا

صفحات

 صفحه شروع 131 | صفحه پایان 168

چکیده

 این مطالعه با استفاده از روش تجزیه قیمت مورک به بررسی آثار شوکهای مثبت قیمت واقعی بنزین و نفت گاز و تعیین اثرات رفاهی واقعی کردن قیمت بنزین و نفت گازطی سال های 93-1386 در بخش حمل و نقل استان های اصفهان, تهران, خراسان رضوی, فارس, مازندران و خوزستان با استفاده از روش پانل دیتای پویا پرداخته است. نتایج حاکی از آن است که به لحاظ قدر مطلق تغییر مصرف بنزین, ناشی از شوک مثبت قیمت واقعی بنزین بسیار کوچک تر از تغییر مصرف نفت گاز ناشی از شوک مثبت قیمت واقعی نفت گاز است, حساسیت تقاضای بنزین در بلندمدت (به دلیل داشتن زمان و فرصت کافی برای تغییر سوخت و ارتقا سطح فناوری) نسبت به کوتاه مدت در بخش حمل ونقل استان های موردنظر بیشتر است اما در مورد نفت گاز به دلیل ماهیت نهاده ای بودن نفت گاز در بخش تولید, وضعیت فوق برقرار نیست. در کوتاه مدت و بلندمدت کشش قیمتی تقاضای نفت گاز از کشش قیمتی تقاضای بنزین کوچک تر است و حتی در بلندمدت هم مقدار کشش قیمتی بنزین ناچیز است و مصرف بنزین در اثر سیاستهای قیمتی چندان تغییر نخواهد کرد. در پایان با استفاده از سیستم تقاضای تقریبا ایده آل و معیار رفاهی درآمد معادل تابع درآمد معادل استخراج شده و این نتیجه حاصل شد که درآمد معادل ناشی از تغییر قیمت بنزین از درآمد معادل ناشی از تغییر قیمت نفت گاز کوچک تر است و باید برای جبران رفاه ازدست رفته ناشی از افزایش قیمت نفت گاز, پرداخت بیشتری انجام داد. به عبارت دیگر با افزایش قیمت نفت گاز مردم بیشتر متضرر می شوند وکاهش رفاه جامعه بیشتر از حالتی است که قیمت بنزین افزایش یابد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ورهرامی، ویدا، و رایج، مجید. (1397). اثرات رفاهی شوک های قیمت بنزین و نفت گاز: رویکرد داده های پانل پویا. پژوهش های سیاستگذاری و برنامه ریزی انرژی، 4(11 )، 131-168. SID. https://sid.ir/paper/397178/fa

    Vancouver: کپی

    ورهرامی ویدا، رایج مجید. اثرات رفاهی شوک های قیمت بنزین و نفت گاز: رویکرد داده های پانل پویا. پژوهش های سیاستگذاری و برنامه ریزی انرژی[Internet]. 1397؛4(11 ):131-168. Available from: https://sid.ir/paper/397178/fa

    IEEE: کپی

    ویدا ورهرامی، و مجید رایج، “اثرات رفاهی شوک های قیمت بنزین و نفت گاز: رویکرد داده های پانل پویا،” پژوهش های سیاستگذاری و برنامه ریزی انرژی، vol. 4، no. 11 ، pp. 131–168، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/397178/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا