مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,657
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

905
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی عوامل موثر درون مدرسه ای جذب دانش آموزان مقطع متوسطه استان خوزستان به نماز با روش تحلیل عوامل

صفحات

 صفحه شروع 41 | صفحه پایان 63

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 پژوهش حاضر در صدد بررسی عوامل موثر درون مدرسه ای در جذب دانش آموزان دختر و پسر دبیرستانهای استان خوزستان به نماز است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان روزانه پایه های اول، دوم و سوم مقطع متوسطه مدارس دولتی سراسر استان خوزستان است؛ که در سال تحصیلی 78-77 به تحصیل اشتغال داشته اند. نمونه آماری پژوهش حاضر شامل 1062 دانش آموز دختر و پسر پایه های سه گانه مقطع متوسطه است که با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش مشتمل بر: الف) تهیه مقدماتی پرسشنامه عوامل موثر درون مدرسه ای جذب دانش آموزان به نماز (70 ماده ای)؛ ب) تهیه پرسشنامه اصلی با روش تحلیل عوامل از کل نمونه پژوهش (31 ماده ای)؛ ج) تهیه پرسشنامه جذب به نماز ویژه خواهران (52 ماده ای)؛ د) تهیه پرسشنامه جذب به نماز ویژه پسران (38 ماده ای). نتایج حاصل از تحلیل عوامل برای کل نمونه پژوهش منجر به استخراج دو عامل قوی با محتوای تبلیغی – تشویقی (18 ماده) و حسن روابط انسانی – آموزشی با فراگیر (13 ماده) گردید؛ تحلیل عامل تفکیکی در مورد دانش آموز پسر سه عامل تشویقی – ترغیبی (18 ماده)؛ تبلیغی – آموزشی (10 ماده) و حسن روابط انسانی – آموزشی (10 ماده) را نشان می دهد و برای دانش آموزان دختر، تحلیل عامل تفکیکی مبین به عامل قابل حصول با ماهیت تبلیغی – مشارکتی، یادگیری مشاهده ای و حسن روابط آموزشی – انسانی با دانش آموزان است. ضریب همسانی درونی با روش آلفای کرونباخ برای پرسشنامه کلی یعنی پرسشنامه ویژه پسران و پرسشنامه دختران به ترتیب برابر با 0.90، 0.90 و 0.89 می باشد. به طور کلی، آزمون t برای گروه های مستقل، تحلیل واریانس یک راهه و آزمون شفه (scheffe) تفاوتهای معنی داری را میان آزمودنیهای پژوهش به شرح ذیل نشان می دهند: میان ارزشیابی دانش آموزان دختر و پسر در پرسشنامه کلی عوامل موثر در جذب دانش آموزان به نماز تفاوت معنی دار P<0.028 وجود دارد، میانگین نمرات آزمودنیهای دختر بیشتر است؛ مقایسه دیدگاه دانش آموزان دختر و پسر با وضعیت اقتصادی – اجتماعی در هر سه پرسشنامه سه گانه بالا، متوسط و پایین نشان می دهد که میانگین آزمودنیهای با وضعیت اقتصادی – اجتماعی متوسط از دانش آموزان طبقه بالا و پایین بیشتر است که این تفاوت در سطح P<0.001 معنی دار است. اما در خصوص مقایسه دیدگاه دانش آموزان پایه های اول، دوم و سوم مقطع متوسطه از لحاظ عوامل موثر درون مدرسه در جذب آنها به نماز (پرسشنامه کلی) تفاوت معنی داری وجود ندارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    بشلیده، کیومرث، مکتبی، غلامحسین، تقی پور، منوچهر، و شکرکن، حسین. (1382). بررسی عوامل موثر درون مدرسه ای جذب دانش آموزان مقطع متوسطه استان خوزستان به نماز با روش تحلیل عوامل. مطالعات تربیتی و روان شناسی، 4(2 (پیاپی 8))، 41-63. SID. https://sid.ir/paper/397333/fa

    Vancouver: کپی

    بشلیده کیومرث، مکتبی غلامحسین، تقی پور منوچهر، شکرکن حسین. بررسی عوامل موثر درون مدرسه ای جذب دانش آموزان مقطع متوسطه استان خوزستان به نماز با روش تحلیل عوامل. مطالعات تربیتی و روان شناسی[Internet]. 1382؛4(2 (پیاپی 8)):41-63. Available from: https://sid.ir/paper/397333/fa

    IEEE: کپی

    کیومرث بشلیده، غلامحسین مکتبی، منوچهر تقی پور، و حسین شکرکن، “بررسی عوامل موثر درون مدرسه ای جذب دانش آموزان مقطع متوسطه استان خوزستان به نماز با روش تحلیل عوامل،” مطالعات تربیتی و روان شناسی، vol. 4، no. 2 (پیاپی 8)، pp. 41–63، 1382، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/397333/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا