مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

738
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزشیابی از فاز سوم طرح آموزش همه جانبه و مشارکتی (پایه دوم راهنمایی) دستاوردها و چشم اندازها

صفحات

 صفحه شروع 45 | صفحه پایان 69

چکیده

 طرح آموزش همه جانبه و مشارکتی در قالب یک طرح آزمایشی چهار ساله طراحی و فاز اول آن در سال تحصیلی 81-1380 با حمایت مالی و تخصصی دفتر نمایندگی صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) در تهران به اجرا در آمده است. در این مقاله گزارش ارزشیابی جامع فاز سوم طرح در پایه دوم راهنمایی در سه حوزه دروندادها, فرایند اجرا و بازده ها ارائه شده است. ارزشیابی با استفاده از تحلیل محتوی 68 فعالیت آموزشی تدوین شده, مشاهده 200 جلسه درس, نظرات 19 مدیر, 83 دبیر, 154 ولی و 163 دانش آموز پایه دوم از طریق پرسشنامه؛ نظرات 20 مدیر و 69 دبیر, 81 ولی, و 110 دانش از طریق مصاحبه؛ نمره 7 درس 1571 دانش آموز پایه دوم در نیم سال اول؛ نمره 7 درس 1637 دانش آموز با ضریب 2 در نیم سال دوم سال تحصیلی 83-1382 و پاسخ 311 دانش آموز پایه دوم در آزمون عملکرد انجام گرفته است. یافته ها نشان می دهد که: متن اکثر فعالیتهای تنظیم شده واضح, ساده و قابل فهم است. روش آموزش در تمام فعالیتها «گروهی» و یا «گروهی فردی» و «دانش آموز – محور» می باشد. در تدوین فعالیتهای آموزشی به ترتیب به حوزه مهارت, نگرش و دانش توجه شده است. دوره های آموزشی در افزایش آگاهی مدیران و دبیران موثر بوده است. متوسط عملکرد دبیران در ویژگیهای «روشن و قابل درک بودن دستورهای داده شده, انگیزه و علاقه دانش آموزان, مشارکت همه دانش آموزان در فعالیتها و بهره گیری مناسب از ارتباطات غیرکلامی و کلامی» مطلوب می باشد. متوسط عملکرد دبیران در ویژگیهای «میزان خلاقیت در اجرای فعالیت, پیوند فعالیت به: مسائل جهانی, پیوند فعالیت به مطالب پیشین و دانش موجود دانش آموزان, پیوند فعالیت به تجربیات روزمره دانش آموزان, ایجاد چالش و همراه شدن با فراگیران برای پاسخگویی به چالش» بیانگر مطلوب نبودن عملکرد دبیران و دانش آموزان در این ویژگیهاست. طرح در جریان اجرا از نظر «امکانات و فضای آموزشی لازم, وقت آموزش, حجم بالای درسها و کتابها, خستگی دبیران به علت حجم زیاد کار, جذاب نبودن فعالیتها برای بعضی از دانش آموزان و عدم شرکت آنان در فعالیتهای گروهی, عدم مهارت و دانش کافی دبیران در آموزش فعالیتها, بروز اختلاف و درگیری بین دانش آموزان برای عضویت در گروه و سرگروه شدن و نظام ارزشیابی دانش آموزان» با مشکل رو به رو بوده است. در حالی که معدل عملکرد دانش آموزان هر دو گروه در 7 درس و در هر یک از دو نیم سال تحصیلی تقریبا برابر است و تفاوتهای مشاهده شده معنی دار نیستند, در درس ریاضی متوسط عملکرد دانش آموزان طرح از متوسط عملکرد دانش آموزان گروه مقایسه بیشتر است. فراوانی پاسخهای دانش آموزان طرح در 2 حوزه دانش, نگرش و مهارت از فراوانی پاسخهای دانش آموزان گروه مقایسه بیش تر ولی تفاوتها معنی دار نیستند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کیامنش، علیرضا. (1383). ارزشیابی از فاز سوم طرح آموزش همه جانبه و مشارکتی (پایه دوم راهنمایی) دستاوردها و چشم اندازها. پژوهش در مسایل تعلیم و تربیت، -(2-1 (پیاپی 20-19))، 45-69. SID. https://sid.ir/paper/397334/fa

    Vancouver: کپی

    کیامنش علیرضا. ارزشیابی از فاز سوم طرح آموزش همه جانبه و مشارکتی (پایه دوم راهنمایی) دستاوردها و چشم اندازها. پژوهش در مسایل تعلیم و تربیت[Internet]. 1383؛-(2-1 (پیاپی 20-19)):45-69. Available from: https://sid.ir/paper/397334/fa

    IEEE: کپی

    علیرضا کیامنش، “ارزشیابی از فاز سوم طرح آموزش همه جانبه و مشارکتی (پایه دوم راهنمایی) دستاوردها و چشم اندازها،” پژوهش در مسایل تعلیم و تربیت، vol. -، no. 2-1 (پیاپی 20-19)، pp. 45–69، 1383، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/397334/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button