Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1383
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    2-1 (پیاپی 20-19)
  • صفحات: 

    27-44
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    4075
  • دانلود: 

    34
چکیده: 

هدف این پژوهش، مقایسه مهارت های اجتماعی، عزت نفس و پیشرفت درسی بین دانش آموزان کلاس های چندپایه و تک پایه است. نمونه تحقیق مشتمل بر دویست و شصت و یک نفر (چهل و نه دختر و هشتاد و یک پسر تک پایه و پنجاه و شش دختر و هفتاد و پنج پسر چندپایه) است که در سال تحصیلی 83-82 در پایه پنجم ابتدایی به تحصیل اشتغال داشتند. در این تحقیق از سه ابزار: پرسش نامه عزت نفس پوپ، پرسشنامه رشد مهارت های اجتماعی و آزمون ریاضی معلم ساخته استفاده شد. پس از جمع آوری داده ها، آمارهای توصیفی مناسب و آزمون t مستقل برای مقایسه دو گروه به کار گرفته شد. به استناد یافته های این پژوهش، بین دانش آموزان کلاس های چندپایه و تک پایه از نظر میزان مهارت های اجتماعی و پیشرفت درسی تفاوت معناداری وجود دارد و دانش آموزان کلاس های چندپایه، مهارت های اجتماعی و پیشرفت درسی بالاتری را نسبت به دانش آموزان کلاس های تک پایه نشان دادند. بین این دو گروه (کلاس های چندپایه و تک پایه) از نظر عزت نفس تفاوت معناداری مشاهده نشد و فقط در خرده آزمون های عزت نفس (عزت نفس تحصیلی)، میانگین نمره های دانش آموزان کلاس های چندپایه نسبت به تک پایه بالاتر بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4075

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 34 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1383
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    2-1 (پیاپی 20-19)
  • صفحات: 

    1-26
تعامل: 
  • استنادات: 

    5
  • بازدید: 

    4122
  • دانلود: 

    34
چکیده: 

گاردنر نظریه پرداز هوشهای چندگانه معتقد است که در شیوه آموزش سنتی، معلم به فعال سازی هوشهای کلامی و ریاضی اکتفا می کند. این مسئله موجب افت تحصیلی دانش آموزانی می شود که هوشهای دیگرشان قوی است. در این پژوهش با طراحی فعالیتهایی که هوشهای مختلف دانش آموزان را فعال می سازند عملکرد آنها در درس ریاضی بررسی شد. جامعه این پژوهش مدارس راهنمایی دخترانه شهرستان شهریار در سال تحصیلی 81-80 بود. با روش شبه آزمایشی (با طرح پیش آزمون، پس آزمون بدون گمارش تصادفی)، دو مدرسه با روش تصادفی ساده، به دو گروه شاهد و آزمایش تقسیم شد. قبل از کاربندی آزمایش، از دانش آموزان برای بررسی پیش دانسته های لازم برای مباحث مورد آزمایش پیش آزمون و پس از آزمایش پس آزمون گرفته شد. سوالات پس آزمون بر اساس چهارچوبهای شناختی تیمز 2003 در چهار سطح دانستن، به کارگیری مفاهیم، حل مسائل متداول و استدلال طراحی شد. برای بررسی روایی محتوای پیش آزمون و پس آزمون، از نظر کارشناسان استفاده شد. ضریب آلفای کرونباخ برای پایایی آزمونها به ترتیب، 0.78 و 0.82 بود. نتایج نشان داد که عملکرد دانش آموزان بر اساس نظریه گاردنر در مقایسه با شیوه سنتی در همه سطوح بهتر بوده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4122

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 34 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 5 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
نویسندگان: 

ذکاوتی قراگوزلو علی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1383
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    2-1 (پیاپی 20-19)
  • صفحات: 

    173-200
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2037
  • دانلود: 

    34
چکیده: 

بررسی شکل گیری مسئله و حل مسئله در فرهنگ و آموزش و پرورش و توصیف سیر تکوینی، ساختاری و کارکردی آنها و نیز ترسیم بعضی شرایط تجویزی موضوع اساسی مقاله است. معمولا فرهنگ را به حوزه ارزشها و کنش را به «امور واقعی» مرتبط می دانند. تحقق رابطه فرهنگ، اخلاق و تربیت با «ارتباط» احراز می شود. در این جا «ارتباط» نماد پویش زنده هماهنگی بین کنش و فرهنگ منظور شده است. بنابراین «کنش فرهنگی» هم تلاشی در شناخت دامنه حوزه ارزشها و هم بیانگر توان تاثیرگذاری در امور واقعی است. پویش ارتباط و کنش فرهنگی، که بر عقلانیت مفاهمه ای دلالت دارد، با فرآورده یادگارهای تمدنی و مراسم گرایی ابزاری درگیر تعامل انتقادی می شود. کارکرد عقلانیت مفاهمه ای، «درک»، و کارکرد عقلانیت ابزاری، «موفقیت تهاجمی» است. مدعای اول مقاله، روشنگری و بیان تمایز مفاهیم ارتباط، دست آموزگری، تبلیغات، افسونگری، تحمیل و جنبه غیرفعال و خلط آنها با تربیت است. منظور از تربیت اخلاقی، متمایز ساختن این آمیختگی و در هم تنیدگی و در نتیجه بیان امکان کنش گری فرد است. مدعای دوم اینکه مقوله حل مسئله، همان نقش رهیابانه و ارزشیابی همدلانه و فهم بیگانگی یا امکان یگانگی این دو عقلانیت است این فهم بخش مهم و نماد اراده و مسئولیت فردی و تربیت است. کوشش نظریه پردازانه مقاله سرانجام بر آن است تا «حل مسئله» و فرایند رهیابانه آن در فردیت، ارتباط و اخلاق را روشن کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2037

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 34 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 6
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1383
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    2-1 (پیاپی 20-19)
  • صفحات: 

    119-142
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1206
  • دانلود: 

    34
چکیده: 

ارزشیابی از برونداد برنامه جدید تعلیم و تربیت دینی پایه دوم ابتدایی در زمینه دستیابی به اهداف عاطفی و نگرشی برنامه، به مقایسه عملکرد دانش آموزان تحت آموزش برنامه جدید و برنامه قدیم در زمینه نگرش نسبت به «خدا و ارتباط با او» و «نماز» هدف این تحقیق است. جامعه آماری پژوهش را آن دسته از دانش آموزان دختر و پسر سال دوم ابتدایی مدارس مجری برنامه جدید تعلیم و تربیت دینی در دوره ابتدایی تشکیل می دهند که در سال تحصیلی 80-1379 در دبستان های دولتی مناطق آموزشی وابسته به اداره کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران مشغول به تحصیل بوده اند. نمونه آماری شامل 280 نفر از دانش آموزان این مدارس است که با روش تصادفی انتخاب شدند. داده ها و اطلاعات پژوهش با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته نگرش سنج لیکرتی و پرسشنامه حاوی سوال های باز پاسخ که با استفاده از روش مصاحبه اجرا شدند، جمع آوری گردید. نتایج نشان دادند: بین نگرش دانش آموزان تحت آموزش دو برنامه در زمینه نگرش نسبت به «خدا و ارتباط با او» تفاوت معنادار وجود ندارد. در زمینه نگرش دانش آموزان تحت آموزش برنامه قدیم (= جاری) و برنامه جدید نسبت به «نماز» تفاوت معناداری وجود ندارد. اثر تعاملی متغیر جنس و برنامه بر نگرش دانش آموزان نسبت به «خدا و ارتباط با او» معنادار است. به طوری که دانش آموزان دختر تحت آموزش برنامه جدید نگرش مثبت قوی و دانش آموزان پسر برنامه جدید نگرش ضعیف تری در مقایسه با دیگران نشان دادند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1206

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 34 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1383
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    2-1 (پیاپی 20-19)
  • صفحات: 

    71-97
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    4020
  • دانلود: 

    34
چکیده: 

بر اساس نظریه های توسعه، پیشرفت و تکامل همه جانبه جوامع بشری در گرو آموزش اثربخش و مداوم است. آموزش نگرشها و محقق ساختن اهداف مربوط به حیطه عاطفی در مقایسه با حیطه های دیگر دشوار است. بنابراین در دهه های اخیر متخصصان طراحی آموزشی برای رفع مشکلات موجود در این زمینه تلاشهای زیادی انجام داده اند. هدف این مقاله آشنا ساختن مخاطبان با مقوله نگرش و شیوه های آموزش آن است. در این مقاله سعی شده است تا مباحثی نظیر؛ حیطه عاطفی و اهمیت آن در برنامه درسی، شرح و بسط مفهوم نگرش، ابعاد یا اجزای نگرش، نظریه های نگرش، ضرورت طراحی آموزشی اختصاصی برای آموزش نگرشها و الگوهای آموزشی مربوط به حیطه عاطفی مورد تحلیل و بررسی نظام مند قرار گیرد و سرانجام پس از بحث و نتیجه گیری، پیشنهادهایی برای بهبود کیفیت آموزشی بعد عاطفی برنامه های درسی ارائه شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4020

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 34 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1383
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    2-1 (پیاپی 20-19)
  • صفحات: 

    99-118
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1160
  • دانلود: 

    34
چکیده: 

آمار به عنوان یک درس دشوار در مقایسه با درس روانشناسی اجتماعی فشار زیادی را بر دانشجویان وارد می کند. بر اساس «نظریه فشار تولید» فرض می شود که همبستگی بین متغیرهای رضایت از درس آمار و نمره مورد انتظار آن درس تحت تاثیر میزان زیادتر فشار به دانشجویان در این درس بیشتر از رابطه این متغیرها در درس روانشناسی اجتماعی است. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین دو متغیر فوق الذکر در این درس در بین دانشجویان رشته های روانشناسی دانشگاه اصفهان بوده است. نظریه فشار تولید در ابتدا در حیطه روانشناسی صنعتی برای توجه به رابطه رضایت شغلی و عملکرد شغلی مطرح شد. متغیرهای فوق الذکر ابتدا از طریق رویکردهای پژوهش کیفی شناسایی شدند. دانشجویان در دو کلاس در مقطع کارشناسی به ترتیب در دو درس آمار (n=44) و روانشناسی اجتماعی (n=34) با یکدیگر مقایسه شدند. نتایج نشان داد که هر چند رضایت دانشجویان از درس آمار و نمره مورد انتظار آنان در این درس کمتر از درس روانشناسی اجتماعی است اما رابطه رضایت از درس و نمره مورد انتظار در این درس بیش از درس روانشناسی اجتماعی است. بر اساس یافته های پژوهش، رابطه بین رضایت از درس و نمره مورد انتظار را می توان به ترتیب نمودی از (و یا معادلی برای) رضایت از شغل و عملکرد شغلی در نظر گرفت. بنابراین پژوهش حاضر را می توان مصداقی برای نظریه «فشار تولید» در حیطه محیطهای میدانی طبیعی در نظر گرفت. بر مبنای نتایج پژوهش حاضر می توان نتیجه گرفت رابطه رضایت از درس و نمره مورد انتظار در «دروس یا تکالیف دشوار» معنی دار است. به علاوه، با توجه به نظریه «اثر محدودیت دامنه» مشخص شد که در دروس دشوار به دلیل پراکندگی بیشتر عملکرد (نمره) افراد در این دروس، رابطه نمره افراد با رضایت از درس بیشتر است. در پایان ضمن نتیجه گیری توصیه شده است که استادان محترم پراکندگی بیشتری در نمره های دروس آسان تر ایجاد کنند تا رابطه بین نمره (عملکرد) دانشجویان و رضایت از درس معنی دار باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1160

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 34 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نویسندگان: 

HAJI HOSSEINNEZHAD GH.R. | BALEGHIZADEH S.

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2004
  • دوره: 

    New
  • شماره: 

    2-1 (19-20)
  • صفحات: 

    1-26
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    230
  • دانلود: 

    347
چکیده: 

In his multiple Intelligences Theory, Howard Gardner states that every human being has at least eight intelligences: Verbal/Linguistic, Musical/Rhythmic, Visual/Spatial, Bodily/Kinesthetic, Interpersonal, Intrapersonal, Naturalist. Gardner also argues that in traditional methods of teaching, the teacher activates only verbal and mathematical intelligences, which results in the educational failure of the students who are better at other Intelligences. In this study, various tasks activating the students' different Intelligences were designed, through which their performance in mathematics was investigated. The participants were selected from junior high-school students in Shahryar in the academic year 2001-2002. A quasi-experimental design was used to select two schools randomly, which were then divided into the control and the experimental group. Before the treatment, the students were given a pre-test to investigate their background knowledge and after the treatment, they were given a post-test. The questions of the post-test were based on the mathematics cognitive domains of TIMSS 2003, covering the four levels of knowing, using concepts, solving routine problems and reasoning. In order to examine the content validity of the pre-test and the post-test, the experts' opinions were consulted. The coefficient alpha for the reliability of the tests were.78%and .82%. The results revealed that the performance of the students who were taught based on Gardner's theory was better than that of those taught through the traditional method at all levels.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 230

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 347 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2004
  • دوره: 

    New
  • شماره: 

    2-1 (19-20)
  • صفحات: 

    27-44
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    246
  • دانلود: 

    347
چکیده: 

The aim of this study was to compare social skills, self-esteem, and math achievement of single grade and multi grade classes. In order to explain the contribution of single -grade and multi-grade classes in the above dependent variables, the participants (268 male & female from both groups) completed three questionnaires (self-esteem, social skills, and math achievement). The analysis of the data revealed that: 1.There was a significant difference between the two groups concerning social skills, and math achievement, with the superiority to multi-graders. 2.There was not a significant difference in the level of self-esteem between the two different classes. 3.In the subscales of self-esteem (achievement self-esteem) the multi-grade students were superior to the single graders.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 246

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 347 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

کیامنش علیرضا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1383
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    2-1 (پیاپی 20-19)
  • صفحات: 

    45-69
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    730
  • دانلود: 

    162
چکیده: 

طرح آموزش همه جانبه و مشارکتی در قالب یک طرح آزمایشی چهار ساله طراحی و فاز اول آن در سال تحصیلی 81-1380 با حمایت مالی و تخصصی دفتر نمایندگی صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) در تهران به اجرا در آمده است. در این مقاله گزارش ارزشیابی جامع فاز سوم طرح در پایه دوم راهنمایی در سه حوزه دروندادها، فرایند اجرا و بازده ها ارائه شده است. ارزشیابی با استفاده از تحلیل محتوی 68 فعالیت آموزشی تدوین شده، مشاهده 200 جلسه درس، نظرات 19 مدیر، 83 دبیر، 154 ولی و 163 دانش آموز پایه دوم از طریق پرسشنامه؛ نظرات 20 مدیر و 69 دبیر، 81 ولی، و 110 دانش از طریق مصاحبه؛ نمره 7 درس 1571 دانش آموز پایه دوم در نیم سال اول؛ نمره 7 درس 1637 دانش آموز با ضریب 2 در نیم سال دوم سال تحصیلی 83-1382 و پاسخ 311 دانش آموز پایه دوم در آزمون عملکرد انجام گرفته است. یافته ها نشان می دهد که: متن اکثر فعالیتهای تنظیم شده واضح، ساده و قابل فهم است. روش آموزش در تمام فعالیتها «گروهی» و یا «گروهی فردی» و «دانش آموز – محور» می باشد. در تدوین فعالیتهای آموزشی به ترتیب به حوزه مهارت، نگرش و دانش توجه شده است. دوره های آموزشی در افزایش آگاهی مدیران و دبیران موثر بوده است. متوسط عملکرد دبیران در ویژگیهای «روشن و قابل درک بودن دستورهای داده شده، انگیزه و علاقه دانش آموزان، مشارکت همه دانش آموزان در فعالیتها و بهره گیری مناسب از ارتباطات غیرکلامی و کلامی» مطلوب می باشد. متوسط عملکرد دبیران در ویژگیهای «میزان خلاقیت در اجرای فعالیت، پیوند فعالیت به: مسائل جهانی، پیوند فعالیت به مطالب پیشین و دانش موجود دانش آموزان، پیوند فعالیت به تجربیات روزمره دانش آموزان، ایجاد چالش و همراه شدن با فراگیران برای پاسخگویی به چالش» بیانگر مطلوب نبودن عملکرد دبیران و دانش آموزان در این ویژگیهاست. طرح در جریان اجرا از نظر «امکانات و فضای آموزشی لازم، وقت آموزش، حجم بالای درسها و کتابها، خستگی دبیران به علت حجم زیاد کار، جذاب نبودن فعالیتها برای بعضی از دانش آموزان و عدم شرکت آنان در فعالیتهای گروهی، عدم مهارت و دانش کافی دبیران در آموزش فعالیتها، بروز اختلاف و درگیری بین دانش آموزان برای عضویت در گروه و سرگروه شدن و نظام ارزشیابی دانش آموزان» با مشکل رو به رو بوده است. در حالی که معدل عملکرد دانش آموزان هر دو گروه در 7 درس و در هر یک از دو نیم سال تحصیلی تقریبا برابر است و تفاوتهای مشاهده شده معنی دار نیستند، در درس ریاضی متوسط عملکرد دانش آموزان طرح از متوسط عملکرد دانش آموزان گروه مقایسه بیشتر است. فراوانی پاسخهای دانش آموزان طرح در 2 حوزه دانش، نگرش و مهارت از فراوانی پاسخهای دانش آموزان گروه مقایسه بیش تر ولی تفاوتها معنی دار نیستند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 730

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 162 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

FARDANESH H. | HATAMI J.

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2004
  • دوره: 

    New
  • شماره: 

    2-1 (19-20)
  • صفحات: 

    71-97
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    193
  • دانلود: 

    347
چکیده: 

Efficient and continuing education is the main determining factor for the development and progress of societies. Providing instruction in the affective domain compared to other domains of educational objectives (cognitive and psycho-motor) is more difficult, and during the past years has been the subject of many efforts. The goal of this paper is to familiarize the readers with the issue of attitude and ways of it's instruction: affective domain and it's importance in curriculum, elaborations about the concept of attitude, components or dimensions of attitude, theories of attitude instruction, and ways of special designing of attitudinal instruction. Some suggestions for elevation the quality of attitudinal instruction were presented.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 193

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 347 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

LIAGHATDAR M.J. | AREIZI H.R.

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2004
  • دوره: 

    New
  • شماره: 

    2-1 (19-20)
  • صفحات: 

    99-118
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    201
  • دانلود: 

    347
چکیده: 

"Statistics", as a difficult course in comparison with "Social Psychology", causes a great deal of pressure on the university students. The pressure for production theory hypothesizes that correlation between satisfaction with "Statistics" and its expected grade as two variables in comparison with the same correlation in "Social Psychology" is influenced by high amount of pressure. Research regarding correlation between this two variables could be the same with research about correlation between "job satisfaction" and "job performance". This paper aims to examine the above-mentioned variables among students in Department of Psychology in the University of Isfahan. Two undergraduate classes in Department of Psychology were compared which dealt "statistics" (n=44) and "Social Psychology" (n=34), respectively. Findings showed that although satisfaction with "statistics" and its related grade, in comparison with "social psychology" is less but the correlation of this two variables in "statistics" is higher than the same correlation in "social psychology". According to the research results, we can conclude that the correlation between satisfaction with course and its expected grade in "Difficult Courses or Tasks" is significant. Furthermore, according to "Restriction" theory the findings indicated that in difficult courses such as "Statistics" due to more variance of grades (performance) among students, the correlation between satisfaction with course and grade is higher. Finally, this paper suggests that university professors try to have more variance of grades in easier courses in order to get higher correlation between grade (performance) and satisfaction with course.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 201

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 347 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

EMAM JOMEH S.M.R. | PARTOV M.

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2004
  • دوره: 

    New
  • شماره: 

    2-1 (19-20)
  • صفحات: 

    119-143
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    230
  • دانلود: 

    347
چکیده: 

The objective of this study was to evaluate the output of the new religious education program in the affective and attitude objectives domain. Therefore, two groups of students were selected from the two programs (current and new) to compare their attitudes towards "God and how to get in touch with Him" and "prayers". The sample population of this research included the second-grade male and female students of primary schools in the province of Tehran performing the new religious education program in 1379-80. The sample group consisting of 280 male and female students was selected at random. Data were collected by the use of a Likert researcher-made questionnaire and open-ended questions and the interview method. Results proved that: 1) there was no significant difference between the two groups in their attitudes towards "God and how to get in touch with Him"; 2) there was no significant difference between the two groups regarding their attitudes towards "prayers"; and 3) the interactive effect of the sex and program variables on student attitude towards "God and how to get in touch with Him" was significant, so that the female students from the new program showed significantly higher positive attitudes towards "God and how to get in touch with Him" than the male students did.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 230

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 347 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

قاسمی یارمحمد

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1383
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    2-1 (پیاپی 20-19)
  • صفحات: 

    143-172
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1230
  • دانلود: 

    381
چکیده: 

رویکردهای عام گرایانه یا خاص گرایانه و نیز ویژگیهای اجتماعی و جمعیت شناختی افراد، در میزان تعلق خاطر آنان به هویت ملی موثر است. مقاله حاضر با استناد به داده های تجربی، فرضیه مذکور را در بین دانش آموزان دوره متوسطه مورد ارزیابی قرار داد. یافته های پژوهش نشان داد که بین خاص گرایی و میزان تعلق خاطر به هویت ملی رابطه معناداری وجود دارد. از سویی دیگر، بین ویژگیهای اجتماعی و جمعیت شناختی دانش آموزان (جنسیت، طبقه اجتماعی، تحصیلات والدین و محل سکونت) و میزان تعلق خاطر به هویت ملی، همبستگی وجود دارد. علاوه بر این، یافته های جانبی این پژوهش، از بروز گرایشی در دانش آموزان به سوی هویتهای جمعی کلان (دینی و جهانی) حکایت دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1230

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 381 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نویسندگان: 

ZEKAVATI GHARAHGOUZLOU A.

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2004
  • دوره: 

    New
  • شماره: 

    2-1 (19-20)
  • صفحات: 

    173-199
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    252
  • دانلود: 

    347
چکیده: 

Culture, education and action of problem solving through describing their historical, structural and functional situation, and sketching some normative conditions are the main subjects of the essay. It is usually considered that culture should deal with value domain and action deal with real affairs. The relations of culture, morality and education will be actually realized through communication. Here, communication is the symbol of live dynamism between action and culture. The dynamism of communicative reason and cultural actions that imply the products, memories, instrumental actions interact each other critically. Cultural action is an endeavor for linking the spectrum of values and its potential for influencing "real affair". The function of communicative reason is understanding and the function of instrumental reason implies an invasive successfulness. The first claim of this article is to clarify the communication, manipulation, propaganda, mythification, their imposing, invivo aspects, and blending and implicit confusion with education. The purpose of morality in education is to differentiate this blending and integrity and consequentially the possibility of the action of individuals. The second claim is that the problem solving is the heuristic role of empathetical evaluation and understanding two rationalities; which is the symbol of the human will and individual responsibility and education. This article tried to answer to the question of historical, genesis and structural-functional complexity and hermeneutical aspect of this issue. The theoretical attempt of this article tried to explain social and cultural meanings of education, problem solving and heuristic role of individuality, communication and morality.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 252

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 347 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0