مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

586
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

611
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر استفاده از مولفه های رده شناسی ترتیب واژه زبان فارسی و عربی بر یادگیری فارسی آموزان عرب زبان

صفحات

 صفحه شروع 3 | صفحه پایان 23

چکیده

 یادگیری دستور زبان دوم یکی از مشکلات اصلی زبان آموزان است. در این پژوهش تلاش شد با استفاده از دستاورد های رده شناسی زبان, یادگیری دستور زبان فارسی برای فارسی آموزان عرب زبان تسهیل شود. بدین منظور, بر پایه ی مولفه های رده شناسی ترتیب واژه, شباهت ها و تفاوت های رده شناسی زبان فارسی و زبان عربی معیار, مشخص گردید. تحلیل داده ها نشان داد که از میان 24 مولفه ی مشترک زبان فارسی و عربی معیار, در 7 مولفه باهم تفاوت و در 11 مولفه با هم شباهت دارند و در 6 مولفه نیز, همزمان شباهت و تفاوت وجود دارد. با توضیح این تفاوت ها و شباهت های رده ای به آزمودنی ها, نکات دستوری زبان فارسی به آن ها آموزش داده شد و سپس از آن ها پس آزمون به عمل آمد. تحلیل میانگین نمرات آزمون ها نشان داد که میانگین نمرات آزمودنی ها در پس آزمون از میانگین نمره های آن ها در پیش آزمون بالاتر است. تحلیل آمار استنباطی نیز نشان داد که اختلاف در کسب نمره ی آزمودنی ها در پیش آزمون و پس آزمون معنادار است. از این رو, می توان گفت که هرچه آگاهی زبان آموزان عرب زبان از شباهت ها و تفاوت های رده شناسی زبان فارسی و زبان عربی بیشتر باشد, یادگیری زبان فارسی برای آن ها راحت تر و سریع تر می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    دبیرمقدم، محمد، صحرایی، رضامراد، و الشاعر، ملهم. (1399). تاثیر استفاده از مولفه های رده شناسی ترتیب واژه زبان فارسی و عربی بر یادگیری فارسی آموزان عرب زبان. پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان، 9(2 (پیاپی 20) )، 3-23. SID. https://sid.ir/paper/398204/fa

    Vancouver: کپی

    دبیرمقدم محمد، صحرایی رضامراد، الشاعر ملهم. تاثیر استفاده از مولفه های رده شناسی ترتیب واژه زبان فارسی و عربی بر یادگیری فارسی آموزان عرب زبان. پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان[Internet]. 1399؛9(2 (پیاپی 20) ):3-23. Available from: https://sid.ir/paper/398204/fa

    IEEE: کپی

    محمد دبیرمقدم، رضامراد صحرایی، و ملهم الشاعر، “تاثیر استفاده از مولفه های رده شناسی ترتیب واژه زبان فارسی و عربی بر یادگیری فارسی آموزان عرب زبان،” پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان، vol. 9، no. 2 (پیاپی 20) ، pp. 3–23، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/398204/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button