مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

336
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

563
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

زیبایی شناسی خنیا و ترانه در پیوند با آوازهای دشتی و بیات اصفهان

صفحات

 صفحه شروع 79 | صفحه پایان 98

چکیده

 هدف مقاله حاضر, پاسخ دادن به این فرضیه است که می گوید: «موسیقی کلامی ایران, یعنی موسیقی ایرانی پیوندخورده به شعر فارسی, «محدود» و «محزون» است». در این جستار تلاش شده تا بر پایه زیبایی شناسی خنیا (= سرود) و تصنیف (= ترانه), نمونه هایی از راه نقد کاربردی بررسی گردد و ثابت شود که موسیقی آوازی و کلامی ایران درست مانند موسیقی آوازی و کلامی دیگر کشورهای جهان به همان نسبت که می تواند غمگین باشد, می تواند شاد هم باشد! همچنین, به همان نسبت که می تواند محدود باشد, می تواند گسترده هم باشد! ضمنا با تحلیل نمونه ها معلوم شده است که غمگین یا شاد بودن «شعر ترانه» و «غزل آواز», و [«نوع ریتم» و «وزن شعر»], هر کدام می توانند تا حدودی در میزان غم و شادی «متن موزیکال» یا «پارتیتور» تاثیراتی داشته باشند و علاوه بر این ها این قبیل تاثیرات, اختصاص به موسیقی کلامی ایران ندارد؛ و سرانجام, دانستیم که همه آوازهای ایرانی, حتی غمگین ترین آن ها [= مثلا آوازهای دشتی و بیات اصفهان], هرچند با «گام مینور» در موسیقی غربی نزدیکی و شباهت دارند, اما دارای ظرفیت های فوق العاده ای هستند, به گونه ای که می توان حماسی ترین سرودها را در گستره های آن ها ساخت و شادترین تصنیف ها را در دامنه های آنها سرود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خلیلی فر، مصطفی، تاج بخش، اسماعیل، و درودگریان، فرهاد. (1398). زیبایی شناسی خنیا و ترانه در پیوند با آوازهای دشتی و بیات اصفهان. پژوهشنامه نقد ادبی و بلاغت، 8(2 )، 79-98. SID. https://sid.ir/paper/398481/fa

    Vancouver: کپی

    خلیلی فر مصطفی، تاج بخش اسماعیل، درودگریان فرهاد. زیبایی شناسی خنیا و ترانه در پیوند با آوازهای دشتی و بیات اصفهان. پژوهشنامه نقد ادبی و بلاغت[Internet]. 1398؛8(2 ):79-98. Available from: https://sid.ir/paper/398481/fa

    IEEE: کپی

    مصطفی خلیلی فر، اسماعیل تاج بخش، و فرهاد درودگریان، “زیبایی شناسی خنیا و ترانه در پیوند با آوازهای دشتی و بیات اصفهان،” پژوهشنامه نقد ادبی و بلاغت، vol. 8، no. 2 ، pp. 79–98، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/398481/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button