مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

282
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

508
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل انتقادی نظریه «اثر متیو» با قوانین موجود درعلم فیزیک با رویکرد جامعه شناسی علم

صفحات

 صفحه شروع 297 | صفحه پایان 317

چکیده

 هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی و تحلیل انتقادهای واردشده به نظریه «اثر متیو» با قوانین موجود در علم فیزیک و رویکرد آنها نسبت به یکدیگر است تا به صورت شفاف و با عینیت, تعمیم مباحث منتقدان این نظریه در جامعه شناسی علم نیز مورد تحلیل واقع شود. روش شناسی: رویکرد پژوهش حاضر, کیفی اکتشافی است و برای پاسخ گویی به سوال های پژوهش روش های کتابخانه ای, مبتنی بر شواهد, تحلیل محتوا و تطبیقی به کار گرفته شد. یافته ها: عوامل و هنجارهایی در موجودیت ها از جمله ابعاد مدل جونز در جوامع علمی (دانشمند, دانشگاه و نشریات) و همچنین دما و فشار در چگالی اجسام وجود دارد که آنها را تحت تاثیر تغییرات و دگرگونی ها قرار می دهند. پس جوامع علمی و چگالی اجسام, ناخودآگاه در اشکال و درجات متفاوت نیستند. به طور مثال چگالی مس در دمای صد درجه سانتی گراد از چگالی مس در دمای صفر درجه سانتی گراد کمتر است و به همین ترتیب پیشرفت جامعه علمی کشورهای جهان سوم به دلیل عدم برخورداری از شاخص های کمی و کیفی نسبت به کشورهای توسعه یافته کمتر است. نتیجه گیری: همانطورکه چگالی یک جسم با تغییر حرکت مولکول های خود توسط افزایش و کاهش دما یا با افزایش و کاهش فشار تغییر می کند, جوامع گوناگون نیز به خودی خود در مراتب پایین و بالای علمی نیستند بلکه از هر یک از جوامع علمی با توجه به مجموعه عوامل و استعدادهای خود و منطبق با بهره های علمی دریافت شده, کسب جایگاه شایسته انتظار می رود و به فراخور ظرفیت هر جامعه علمی, رویت پذیری حاصل می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عبدی، ساجده، و صمدی، لاله. (1400). تحلیل انتقادی نظریه «اثر متیو» با قوانین موجود درعلم فیزیک با رویکرد جامعه شناسی علم. پژوهش نامه علم سنجی، 7(2 (پیاپی 14) )، 297-317. SID. https://sid.ir/paper/398790/fa

    Vancouver: کپی

    عبدی ساجده، صمدی لاله. تحلیل انتقادی نظریه «اثر متیو» با قوانین موجود درعلم فیزیک با رویکرد جامعه شناسی علم. پژوهش نامه علم سنجی[Internet]. 1400؛7(2 (پیاپی 14) ):297-317. Available from: https://sid.ir/paper/398790/fa

    IEEE: کپی

    ساجده عبدی، و لاله صمدی، “تحلیل انتقادی نظریه «اثر متیو» با قوانین موجود درعلم فیزیک با رویکرد جامعه شناسی علم،” پژوهش نامه علم سنجی، vol. 7، no. 2 (پیاپی 14) ، pp. 297–317، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/398790/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button