مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

265
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

205
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

گونه شناسی مکان و مناسبات سوژه با آن در گفتمان تصوف؛ مطالعه ی موردی میراث صوفیانه ی ابوسعید ابوالخیر

صفحات

 صفحه شروع 63 | صفحه پایان 86

چکیده

 مقوله ی مکان و گونه شناسی آن و مناسبات سوژه و مکان, درون گفتمان­ های گوناگون و در ژانر­ های متفاوت قابل بررسی است. ما در این پژوهش, امر مذکور را درگفتمان تصوف کار بست داده­ ایم. و در این خصوص با مطالعه ی مقامات ­ های ابوسعید, نیشابور را به عنوان مکان گسترده و خانقاه را به مثابه ی مکان کانونی گفتمان انگاشته­ ایم. و نشان داده­ ایم نیشابور قبل از حضور ابوسعید, دارای ساختار شهری و پیوست معنایی و مکانی«پیوستاری» است. تکثر فرهنگی, حضور سایه­ ای گفتمانی ادیان, درکنار گفتمان غالب شریعت محور, نیشابور را به ترامکان, فراشهر و مکانی«پدیداری» مبدل کرده است. حضور تمایز آفرین ابوسعید در نیشابور در شکل پیوستاری وکاربردی عناصر شهری تصرف می­ کند؛ و در ادامه شهر را به مکان منازعه با زنجیره­ ای از هویت ­ های هم ارزِگفتمان­ های قطب مخالف بدل می­ کند. و«نا­ پیوستاری مکانی» رقم می­ خورد. نگرش نوبنیاد ابوسعید به تصوف و پیدایش و زایش گفتمانی نو, نیشابور را دچار زایشی مجدد کرده­ است. فاعلیت سوژه در مکان, مرجعیت مکانی را «باز پردازی» کرده وحاکمیت گفتمان شریعت­ مدار را کم­ رنگ نموده و سایه ی خانقاه را بر مسجد انداخته­ است. خانقاه درمسیر تغلب گفتمانی به عنوان کارگاه تربیت صوفی, مکانی شبکه­ ای-القایی است که در آن, بین مقام نفسی صوفی با مکانش در خانقاه قید تساوی بر قرار است. و چیدمان معماری خانقاه برابر با چیدمان هندسه ی قدرت گفتمان صوفیه است. ما سه گونه مناسبت بین سوژه و مکان برشمرده­ ایم: وقتی که تنها وجه معنایی مکان بستر جریان یابی حکایت است, سوژه بر آن غالب است. گاهی وجه زاینده ی مکان به سوژه معنا وتشخصی می­ دهد که تا قبل از آن فاقد آن بوده است, در این حالت مکان بر سوژه غالب است نمونه ی آن بسط روحی ابو سعید پس از حضور بر مزار ابوالفضل سرخسی است. نوع سوم که به نظر می­ رسد تازگی دارد؛ زمانی است که قصد سوژه و مکان معنا دهی و معنا یابی است, نه غلبگی مطلق. دراین نوع عامل تعامل یا عینی است یا ذهنی. فاعلیت ابوسعید درهمه ی این تصرفات و تغییرات در هویت و نوع مکان, غلبگی وتعامل مکانی, تمهیدی برای گسترش, انتشار و ورودگفتمان نوپدید به مناسبات قدرت است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صالحی مازندرانی، محمدرضا، امامی، نصراله، قاسمی پور، قدرت، و بیدلی، محمدعلی. (1399). گونه شناسی مکان و مناسبات سوژه با آن در گفتمان تصوف؛ مطالعه ی موردی میراث صوفیانه ی ابوسعید ابوالخیر. پژوهشنامه نقد ادبی و بلاغت، 9(4 )، 63-86. SID. https://sid.ir/paper/399507/fa

    Vancouver: کپی

    صالحی مازندرانی محمدرضا، امامی نصراله، قاسمی پور قدرت، بیدلی محمدعلی. گونه شناسی مکان و مناسبات سوژه با آن در گفتمان تصوف؛ مطالعه ی موردی میراث صوفیانه ی ابوسعید ابوالخیر. پژوهشنامه نقد ادبی و بلاغت[Internet]. 1399؛9(4 ):63-86. Available from: https://sid.ir/paper/399507/fa

    IEEE: کپی

    محمدرضا صالحی مازندرانی، نصراله امامی، قدرت قاسمی پور، و محمدعلی بیدلی، “گونه شناسی مکان و مناسبات سوژه با آن در گفتمان تصوف؛ مطالعه ی موردی میراث صوفیانه ی ابوسعید ابوالخیر،” پژوهشنامه نقد ادبی و بلاغت، vol. 9، no. 4 ، pp. 63–86، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/399507/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button