Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    1-19
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    341
  • دانلود: 

    496
چکیده: 

هستی آدمی همراه با کارکردها و منش هایی که از خویش آشکار می کند، از سرچشمه های فراوان و گوناگونی آبشخور می یابد. یکی از این آبشخورهای اساسی و بنیادین که بر هستی آدمی سایه می اندازد، کهن الگوها هستند. کهن الگوها تصاویر یا نمادهای ناخودآگاه جمعی بشرند که ذهنیت، اندیشه و رفتار آدمی را در سیطرە ٔ خود دارند و خود را در حیات اجتماعی، فرهنگی و هنری بشر، در قالب های گوناگونی هویدا می سازند. این تصاویر در ناخودآگاه روان آدمی پنهان هستند و سرچشمه ی زایای اسطوره ها، آیین ها و روایت ها قرارمی گیرند. خورشید از جمله ی کهن الگوهای مشترک بین اقوام مختلف بشری است که روایت های اسطوره ای گوناگونی را در میان ملل ساخته و پرداخته است. این کهن الگو از جمله اساسی ترین عنصر ذهنیت و اندیشه ی اسطوره ای ایرانی است که از اعصار دور تا به امروز در دوره های مختلف تاریخی، فرهنگی و اجتماعی، سلطه و بازتاب خود را در اندیشه، ذهنیت و میراث هنری و ادبی فرهنگ ایرانی حفظ کرده است. از میان طبقات اجتماعی و فرهنگی هر جامعه و ملّتی، شاعران یکی از مهم ترین طبقاتی هستند که از طریق شعر خویش، انواع و اقسام درون مایه ها و تصاویر کهن الگویی را به ارث می برند و آن ها را به سپهر اندیشه و فرهنگ دوران بعد از خود منتقل می کنند. «خورشید» از کهن الگوهای مشترک اقوام بشری است که با درون مایه های گوناگونی در آثار فرهنگی اقوام مختلف آشکار می گردد. از جمله شاعرانی که در افق زبان و ادبیات فارسی به گونه ای برجسته و متمایز از تصاویر و درون مایه های مربوط به کهن الگوی خورشید در شعر خود بهره می برد، «نظام الدّین استرآبادی» است. انعکاس این کهن الگو در منظومه ی فکری نظام الدّین استرآبادی، موضوعی است که این پژوهش به آن می پردازد. در این مقاله، دیوان نظام الدّین استرآبادی بر اساس نظریه ی تحلیل کهن الگویی یونگ بررسی شده است و تأثیر کهن الگوی خورشید در منظومه ی فکری شاعر، توصیف و تحلیل می گردد. بر اساس تحلیل کهن الگویی دیوان نظام، «قدرت، تاجداری، ثروت، زیبایی و حیات» از جمله درون مایه هایی هستند که کاربرد کهن الگوی خورشید را در شعر نظام مکرر می سازد. سلطه ی این کهن الگو در فضای فکری و هنری این شاعر، در تصویرسازی و توصیفات شعری نظام الدّین کارکردی برجسته و متمایز دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 341

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 496 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    21-38
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    359
  • دانلود: 

    89
چکیده: 

«ساختار» به معنی وجود ارتباط میان اجزای یک متن است، به شکلی که وجود هیچ جزئی، اتفاقی یا بی دلیل به نظر نرسد. یکی از وجوه تفاوت شعر نیمایی با شعر سنّتی، در ساختار آن است. شعر سنّتی به طور عمومی، بیشتر در سطح بیت دارای ساختار و انسجام است، تا در کلیت خود. این ادعا بیشتر درباره ی اشعار غنایی همچون غرل، صادق است، نه درباره ی اشعار بلندِ آشکارا روایی، همچون شاهنامه یا خسرو و شیرین. تاکنون بحثی همه جانبه درباره ی ساختار شعر نیمایی صورت نگرفته است و بیش از هر چیز بر ارتباط صُوَر خیال تأکید شده است. برای تحلیل ساختار شعر نیما می توان از مفاهیم حوزه ی روایت شناسی پساکلاسیک استفاده کرد. در روایت شناسی کلاسیک یا ساختگرا، اغلب ژانرهایی چون حکایت، داستان کوتاه و رمان که جنبه ی روایی آن ها قوی و آشکار است، مورد توجه بودند. در مقابل، در روایت شناسی پساکلاسیک، توجه به ژانرها و یا حتّی رسانه های دیگر که جنبه ی روایی آن ها چندان قوی نیست و در گذشته مورد توجه روایت شناسان قرار نداشتند نیز رواج دارد؛ برای مثال، روایت شناسی پساکلاسک به پدیده هایی چون انواع نمایش، شعر غنایی و حتّی موسیقی نیز توجه دارد. «واقعه مندی»، یکی از مفاهیم روایت شناسی است که برای تحلیل ساختار شعر نیمایی می توان از آن کمک گرفت. واقعه، رخداد یا چرخش تعیین کننده در متن روایی است و ساختار شعر نیما در بسیاری از موارد، ناشی از وجود پیرنگی واحد در سراسر شعر است که در خدمت ایجاد یک واقعه است. میزان واقعه مندی یک رخداد، به میزان تخطی آن از طرح واره وابسته است. طرح واره ها، الگوهای قالبی و آشنا برای ذهن هستند. طرح واره ها خود دو نوع اَند: چارچوب و پی آیند. تفاوت این دو در توالی مند بودن «پی آیند» در مقابل ایستایی «چارچوب» است. سه نوع اصلی واقعه را می توان به این صورت برشمرد: واقعه در سطح رخدادها، واقعه در سطح ارائه، و واقعه در سطح دریافت. نمونه های هر سه نوع را می توان در اشعار آزاد نیما یافت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 359

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 89 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    39-62
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    358
  • دانلود: 

    514
چکیده: 

فنون روایی به شگردهای روایت داستان گفته می شود که در ادبیات پسامدرن، دگرگونی پیدا کرده است. به طور کلی، آثار پست مدرن، نابهنجار و آشفته به نظر می رسند و نمی توان آن ها را مانند آثار سنّتی تحلیل و تفسیر نمود. در رمان های این سبک ادبی، اصولی که در ادبیات داستانی به طرح، آغاز و پایان مشخص، روایت خطی منسجم، زبان صریح و نظام مندی روایت تعلق دارد، به هم می ریزد و اگر خواننده آثار پست مدرن درباره شیوه ی نگارش آن ها اطلاعی نداشته باشد، خواندن این آثار برایش ملال آور می شود و مطالعه ی آن ها نیمه تمام می ماند. فرم این گونه نوشته ها نیز بر پیچیدگی متن می افزاید و زمینه را برای خوانش های متعدد فراهم می کند. این نوع ادبی، تأثیری انکارناپذیر بر جریان هنر و ادبیات ایران گذاشته است. با وجود شناخته و پذیرفته شدن این سبک، به علت عدم آشنایی کامل با خاستگاه ها، اصول و مؤلفه های آن، هنوز نسبت به حضورش در ادبیات داستانی ایران تردید وجود دارد. این تردید انگیزه ی کافی را برای بررسی های مصداقی به وجود آورده است تا زمینه ها، اصول و شاخصه های پسانوگرایی در داستان های فارسی تحقیق و شناخته شود. در میان آثار داستانی ایرانی، رمانِ «دل فولاد» اثر روانی پور از گونه ی رمان های پسانوگرایی شمرده شده است و در این مقاله، رمان یادشده از منظر عناصر روایی مطالعه گردید تا اعتبار دیدگاه موجود ارزیابی شود. بدین منظور، «دل فولاد» بر مبنای نظریه های پسامدرنیستی بازخوانی، و فنون روایی و نقش روایت در برجسته کردن سبک آن بررسی شد. نتیجه ی این جستارِ تحلیلی توصیفی گویای آن است که مؤلفه هایی همچون بی نظمی زمانی در روایت رویدادها، دور باطل، شخصیت های خاص، بازی زبانی و افراط در کاربرد صُوَر خیال، تناقض، بینامتنیت و چندصدایی در این رمان روانی پور برجستگی خاصی دارد. از این رو، اعتبار دیدگاه های مربوط به تأثیرپذیری این رمان از مکتب ادبی پست مدرن، از پشتوانه ی تحقیقی برخوردار است و می تواند به عنوان گواهی بر تأثیرپذیری ادبیات داستانی فارسی از ادبیات پسامدرن غرب تلقی شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 358

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 514 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    63-86
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    240
  • دانلود: 

    198
چکیده: 

مقوله ی مکان و گونه شناسی آن و مناسبات سوژه و مکان، درون گفتمان­ های گوناگون و در ژانر­ های متفاوت قابل بررسی است. ما در این پژوهش، امر مذکور را درگفتمان تصوف کار بست داده­ ایم. و در این خصوص با مطالعه ی مقامات ­ های ابوسعید، نیشابور را به عنوان مکان گسترده و خانقاه را به مثابه ی مکان کانونی گفتمان انگاشته­ ایم. و نشان داده­ ایم نیشابور قبل از حضور ابوسعید، دارای ساختار شهری و پیوست معنایی و مکانی«پیوستاری» است. تکثر فرهنگی، حضور سایه­ ای گفتمانی ادیان، درکنار گفتمان غالب شریعت محور، نیشابور را به ترامکان، فراشهر و مکانی«پدیداری» مبدل کرده است. حضور تمایز آفرین ابوسعید در نیشابور در شکل پیوستاری وکاربردی عناصر شهری تصرف می­ کند؛ و در ادامه شهر را به مکان منازعه با زنجیره­ ای از هویت ­ های هم ارزِگفتمان­ های قطب مخالف بدل می­ کند. و«نا­ پیوستاری مکانی» رقم می­ خورد. نگرش نوبنیاد ابوسعید به تصوف و پیدایش و زایش گفتمانی نو، نیشابور را دچار زایشی مجدد کرده­ است. فاعلیت سوژه در مکان، مرجعیت مکانی را «باز پردازی» کرده وحاکمیت گفتمان شریعت­ مدار را کم­ رنگ نموده و سایه ی خانقاه را بر مسجد انداخته­ است. خانقاه درمسیر تغلب گفتمانی به عنوان کارگاه تربیت صوفی، مکانی شبکه­ ای-القایی است که در آن، بین مقام نفسی صوفی با مکانش در خانقاه قید تساوی بر قرار است. و چیدمان معماری خانقاه برابر با چیدمان هندسه ی قدرت گفتمان صوفیه است. ما سه گونه مناسبت بین سوژه و مکان برشمرده­ ایم: وقتی که تنها وجه معنایی مکان بستر جریان یابی حکایت است، سوژه بر آن غالب است. گاهی وجه زاینده ی مکان به سوژه معنا وتشخصی می­ دهد که تا قبل از آن فاقد آن بوده است، در این حالت مکان بر سوژه غالب است نمونه ی آن بسط روحی ابو سعید پس از حضور بر مزار ابوالفضل سرخسی است. نوع سوم که به نظر می­ رسد تازگی دارد؛ زمانی است که قصد سوژه و مکان معنا دهی و معنا یابی است، نه غلبگی مطلق. دراین نوع عامل تعامل یا عینی است یا ذهنی. فاعلیت ابوسعید درهمه ی این تصرفات و تغییرات در هویت و نوع مکان، غلبگی وتعامل مکانی، تمهیدی برای گسترش، انتشار و ورودگفتمان نوپدید به مناسبات قدرت است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 240

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 198 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    87-110
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    438
  • دانلود: 

    537
چکیده: 

با طرح نظریه های نو، نقد و بررسی آثار ادبی مسیر متفاوتی را پیش گرفته است و حوزه های جدیدی چون مطالعات بین رشته ای به وجود آمده که موجب شناخت ظرفیت و دریافت های نو از آثار ادبی شده است. از جمله ی این مطالعات، بررسی بین ادبیات داستانی و نمایشی است. این دو حوزه که از دیرباز با هم پیوند داشته اند، در دوره ی معاصر، به ویژه با پیشرفت و گسترش سینما، بسیار به هم نزدیک شده اند. از این رو، امروز نمایش از ظرفیت های ادبیات داستانی و ادبیات داستانی از برخی ویژگی های درام استفاده می کند، تا جایی که ادبیات داستانی به عنوان بن مایه ی آثار نمایشی و سینمایی نقش پررنگی در تولید این آثار دارد. با این توضیح، در این پژوهش سعی می شود دو اثر «کوزیما یا تقریباً گراتزیا» از «گراتزیا دلددا» و «آینه های دردار» از «هوشنگ گلشیری» بر اساس الگوی گوستاو فرایتاگ، نمایشنامه نویس و منتقد آلمانی نقد و بررسی شود. الگوی فرایتاگ اساساً یک ساختار نمایشی است که در یک رمان، فیلم یا دیگر آثار داستانی به آشکارسازی رویدادها به ترتیب تاریخ وقوع می پردازد. این الگو، هرمی پیشنهادی است برای تحلیل ساختار روایی داستان های تراژیک و شامل پنج قسمت یا مرحله ی مقدمه یا معرفی، کنش صعودی و گره افکنی، نقطه ی اوج، کنش نزولی و سقوط و وقوع فاجعه و گره گشایی است که در کنار بررسی این مراحل نمایشی، امکان بررسی آثار را بر اساس ساختار سه پرده ای فراهم می آورد. شیوه ی این پژوهش، توصیفی تحلیلی و به روش کتابخانه ای و اسنادی در قالب مطالعه ی تطبیقی است. بر اساس یافته های پژوهش، این دو اثر با مراحل پنج گانه ی این الگو تطابق، و نیز ساختاری نمایشی دارند. اگرچه این دو اثر از دو مکتب و سبک متفاوت است، اما تطابق آن ها با این الگو نشان می دهد که این دو اثر ساختار مشترکی دارند و ورای روایت داستانی، ویژگی نمایشی نیز دارند و قابلیت پرداخت ساختاری سه پرده ای در آن ها دیده می شود که به عنوان الگویی روایی در آثار نمایشی محسوب می گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 438

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 537 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

غلامی مجاهد

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    111-134
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    355
  • دانلود: 

    590
چکیده: 

با اندک مایه ای از احتیاط، آن هم به این دلیل که در المعجم فی معاییر اشعار العجم(حدود 630 ق. ) درباره ی تأثیرپذیری شمس قیس رازی از نقد الشّعر قدامة بن جعفر (337260 ق. ) تصریحی وجود ندارد، می توان در آشنایی شمس قیس با ایده ها و آرای قدامة پیرامون نقد شعر که بنا بر تلقّی قدمایی به معنای معرفت محاسن و معایب شعر بوده است و بازآوری آن ها در المعجم، تردیدی به خود راه نداد. آنچه این ادّعا را توش و توان می بخشد، به ویژه این همانی هایی است که درباره ی عیوب شعر و بحث هایی بر سَرِ عیوب معاظله، تناقض، تخلیع، خطاهای لفظی، خطاهای معنوی، کیفیّت مدح و. . . در این دو کتاب وجود دارد. برخی اشعاری که شمس قیس در کتاب خود به استشهاد آورده نیز فارسی­ شده ی شواهد شعری نقد الشّعر در همان مواضع است. البته گاهی شمس قیس در مسائل بلاغت و نقد شعر نظرهایی هم دارد که دربردارنده ی چیزهایی افزون بر نظر قدامة و گاه متفاوت با آن است. خاصّه یکی از جذّاب­ ترین این­ همانی های المعجم با نقد الشّعر، در دیدگاه­ های این دو نویسنده درباره ی «مدح» قابل ردیابی است؛ دیدگاه­ هایی که که تأثیرپذیریِ حکما و ادبای اسلامی از فکر یونانی و ارسطویی در مسئله ی اخلاق را نیز آینگی می نماید. گذشته از این­ ها، نقد الشّعر نخستین کتاب بلاغی ­ ای است که در آن، بلاغت یونانی به بلاغت اسلامی آمیخته است. از اینرو شمس قیس رازی را به سبب تأثیرپذیری­ ای که از برخی ایده­ ها و آرای قدامة داشته است، باید کسی دانست که به واسطه ی وی گزاره هایی از فکر فلسفی و بلاغی یونانی به کتاب های بلاغی فارسی راه یافته است و آثار بلاغی و ادبی متأثّر از خود را نیز به قدر وُسع از آن برخوردار نموده است. نهایتاً از مقایسه ی المعجم فی معاییر اشعار العجم و نقد الشّعر به آشکارگی برمی­ آید که آن نظام مندی ­ ای که در الگوی پیشنهادی قدامة برای بازشناساندن جیّد و ردی شعر از یکدیگر هست و با تعریف وی از شعر پیوندی اندامیک دارد، در المعجم نیست.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 355

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 590 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

فسایی جعفر | دری نجمه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    135-158
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    589
  • دانلود: 

    558
چکیده: 

گذار از دوگانه ی مرسوم و متداول «زیربنا روبنا» و عبور از بزنگاه های شناخته شده ی سیاسی اجتماعی به عنوان محرّک ها و متغیّرهای اصلی در شکل گیری موضوعات و مفاهیم، امکانی در نقد ادبی فراهم می سازد که بتوان از زوایای متفاوت به متون نگریست و از این طریق، لایه های معنایی متن را آشکار ساخت. با توجه به این مسئله، در جستجوی مبنای نظری اندیشه های نیست انگارانه ی صادق هدایت می توان در کنار توجه بر نقش مؤلفه های مهمی از قبیل مؤلفه های اقتصادی اجتماعی و سیاسی، به عامل و محرّک بسیار مهم دیگری اشاره کرد و در پرتو آن، توضیحی برای اندیشه های این نویسنده ی مطرح ارائه داد. در نوشتار حاضر، محورهای فکری صادق هدایت که ناظر بر جهانی پوچ، فاقد معنا و غایت و نیز سرشار از تناقض های چندبُعدی و پیچیده است، در پرتو یک انقلاب علمی مورد بازخوانی قرار گرفته است. مراد از انقلاب علمی در این نوشتار، مفهومی است که تامس ساموئل کوهن، فیلسوف و نظریه پرداز تاریخ علم در قرن بیستم، آن را برای توضیح و تبیین پاره ای از تحولات فکری و اجتماعی در سنّت های غربی به کار گرفته است. کوهن معتقد بود که تحول در علم، عامل چرخش ها و تغییرات بنیادین در الگوهای فکری، سرمشق ها یا پارادایم ها می شود. نتایج تحقیق حاضر که از بررسی پاره ای از داستان های کوتاه، نمایش نامه ها و نیز مقاله های صادق هدایت به دست آمده است، نشان می دهد که ذهنیّت غالب این نویسنده و روشنفکر مطرح، در مواجهه با هستی و به طور کلی، مبنای نظری تفکرات وی، در برخورد با اندیشه های ماتریالیستی و تکامل گرایانه ی چارلز داروین صورت بندی شده است. از این چشم انداز، جهان ابزورد صادق هدایت و غالب محورهای فکری او، ریشه در یک چرخش یا انقلاب در عرصه ی علم تجربی دارد. این انقلاب که در نتیجه ی آن، روایت های تازه و بدیعی از انسان و مناسبات او در هستی و قرائت تازه ای از مفهوم خداوند، در مقابل کلان روایت های سنّتی و کلیشه ای مطرح شد، موجب به وجود آمدن نوعی گسست معرفت شناسانه گشت و نوشتار حاضر سعی کرده است که صادق هدایت را در این گسست بسیار مهم و بنیادین فهم نماید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 589

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 558 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    159-181
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    251
  • دانلود: 

    507
چکیده: 

مضامین نوگرایی عصر مشروطه در آثار بیشتر شاعران و نویسندگان این دوره دیده می شود. منشاء این محتواهای ادبی متأثر از عوامل بیداری ملت بودند و موجد آثار مهم این عصر شدند. تعمق در برخی از این آثار، نگرش خاص و منحصر به فرد صاحبان خود را بر ما روشن می کند و با مقایسه ی دیدگاه های آنان می توان به تفاوت ها یا اشتراکاتی دست یافت. بعضی از آن ها همچون وطن، قانون و آزادی در ادبیات، بیانگر دفاع حقیقی از ملتی ستمدیده و جامعه ای گرفتار استبداد است، اما گرفتاری در ایسم های (Ism) روشنفکرانه، همچون ناسیونالیسم، نیهیلیسم و شووینیسم یادآور تجدد به معنی خاص تری است. تعمق در برخی آثار نشان می دهد که افراط در افکار نوگرایانه سبب نوعی تناقض در دیدگاه های متجددانه شده است. هرچند مسائل سیاسی اجتماعی و انتقاد از آن ها، محور اصلی درون مایه های آثار این دوره است، اما لزوماً همه ی منتقدان از یک زاویه ی مشخص به مسائل نگاه نمی کنند. در این عصر، گرایش به نمایش و نمایشنامه نویسی رواج یافت و به لحاظ مردمی بودن، جایگاه عرضه ی تمایلات و نقدهای سیاسی اجتماعی شد. شعرای برجسته ای نظیر میرزاده ی عشقی، ایرج میرزا و عارف قزوینی به خلق آثار نمایشی با رویکرد متجددانه و نگاه انتقادی به اوضاع سنّتی ایران پرداختند. هر یک از این ادبا با اندیشه و ایدئولوژی خود و با هدف اصلاح اوضاع سیاسی و اجتماعی به مبارزه ی قلمی روی آوردند. پژوهش حاضر با روش توصیفی تحلیلی به بررسی مضامین برجسته ی مظاهر تجدد در آثار نمایشی عشقی، ایرج میرزا و عارف، وجوه اشتراک، افتراق و تناقض های درون مایه ی آثار نمایشی آنان در حوادث تاریخی پرداخته است و عوامل و مقتضای احتمالی که در گرایش هر کدام از شاعران سه گانه ی مورد بحث مؤثر بوده است و در آثارشان نمود عینی یافته، شناخته می شوند. نگاه عشقی و عارف به حوادث کاملاً سیاسی بود و ایرج میرزا نماینده ی طبقه ی اشراف با افکار مترقی به نقدهای تند اجتماعی می پرداخت و شگردهای هنری در آثار وی پررنگ تر بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 251

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 507 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0