مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

395
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

462
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل جغرافیایی موانع روان شناختی عدم استفاده از حمل ونقل عمومی در کلانشهر اهواز

صفحات

 صفحه شروع 807 | صفحه پایان 836

چکیده

 در عدم استفاده از حمل ونقل عمومی غیر از مسائل زیرساختی مانند فرسودگی ناوگان, کمبود ناوگان, مسائل اقتصادی, موانع اجتماعی-فرهنگی, مسائل زیست محیطی و ضعف های مدیریتی موانع روان شناختی نیز موثر هستند و این موانع (روان شناختی) حلقه گمشده برنامه ریزی و مدیریت شهری است. شناخت عوامل روان شناختی افرادی که از حمل ونقل عمومی استفاده می کنند, می تواند پیامدهای مهمی برای سیاست های حمل ونقل, ترویج آن و مدیریت جابه جایی داشته باشد؛ از این رو هدف پژوهش حاضر تحلیل جغرافیایی موانع روان شناختی استفاده نکردن از حمل ونقل عمومی در کلان شهر اهواز است. پژوهش حاضر کاربردی-نظری و توصیفی-تحلیلی است. اطلاعات موردنیاز پژوهش, با مطالعات کتابخانه ای, پیمایشی و مصاحبه با مردم و کارشناسان گردآوری شده و برای رتبه بندی موانع نیز از روش تصمیم گیری Aras استفاده شده است. همچنین پهنه بندی این موانع در سطح شهر اهواز به کمک مدل درون یابی کریجینگ و در محیط نرم افزار Arc GIS 10. 3 استفاده شده است. نتایج نشان می دهد موانع اضطراب آور, موانع کنترل تکانه, موانع شناختی و موانع شخصیتی در هریک از شیوه های حمل ونقل عمومی, مانند تاکسی, اتوبوس, پیاده روی و دوچرخه سواری متفاوت هستند. بیشتر پهنه های شهر اهواز از نظر موانع اضطراب آور در عدم استفاده از حمل ونقل عمومی طیف زیادی دارد. هم پوشانی موانع شناختی نیز تایید می کند از حیث وجود این موانع در عدم استفاده از حمل ونقل عمومی, بیشترین پهنه های شهر در طیف کم قرار می گیرد. بیشترین پهنه ها از نظر موانع شخصیتی عدم استفاده از حمل ونقل عمومی در طیف متوسط و از نظر موانع کنترل تکانه عدم استفاده از حمل ونقل عمومی در طیف خیلی زیاد است. درنهایت پس از هم پوشانی این چهار بعد روان شناختی مشخص شد موانع روان شناختی عدم استفاده از حمل ونقل عمومی در حد زیاد است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    گودرزی، مجید، فیروزی، محمدعلی، و سعیدی، امید. (1398). تحلیل جغرافیایی موانع روان شناختی عدم استفاده از حمل ونقل عمومی در کلانشهر اهواز. پژوهش های جغرافیای برنامه ریزی شهری، 7(4 )، 807-836. SID. https://sid.ir/paper/399597/fa

    Vancouver: کپی

    گودرزی مجید، فیروزی محمدعلی، سعیدی امید. تحلیل جغرافیایی موانع روان شناختی عدم استفاده از حمل ونقل عمومی در کلانشهر اهواز. پژوهش های جغرافیای برنامه ریزی شهری[Internet]. 1398؛7(4 ):807-836. Available from: https://sid.ir/paper/399597/fa

    IEEE: کپی

    مجید گودرزی، محمدعلی فیروزی، و امید سعیدی، “تحلیل جغرافیایی موانع روان شناختی عدم استفاده از حمل ونقل عمومی در کلانشهر اهواز،” پژوهش های جغرافیای برنامه ریزی شهری، vol. 7، no. 4 ، pp. 807–836، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/399597/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا