Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,155
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,084
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

دراسة فی المسرح الذهنی و عناصره فی الأدب العربی

صفحات

 صفحه شروع 21 | صفحه پایان 39

چکیده

 چکیده فارسی:هنر نمایش را می توان بدون تردید در زمره دستاوردهای عظیم فرهنگی بشر در طول تاریخ قلمداد نمود. برخی تاریخ نویسان پیدایش این هنر را در اشکال اولیه آن, به مصریان باستان نسبت می دهند, هر چند که این عقیده در تاریخ مکتوب هنر نمایش جایی ندارد. آنچه بر همگان مسلم است ظهور این هنر برای اولین بار در ادبیات یونان باستان است, زمانی که یونان در قرن ششم قبل از میلاد شاهد دوره ای از شکوفایی و پیشرفت در عرصه های مختلف از جمله ادبیات و هنر بود.دور ماندن از وقایع روزمره جامعه و عقل گرایی و در نتیجه دوری جستن از مسائل عاطفی, از خصوصیات آثار کلاسیک غربی بود. هر چند دو تن از نوابغ مکتب واقع گرایی یعنی, «هنریک ایبسن و جورج برنارد شاو», با محور قرار دادن عنصر فکر و اندیشه در آثار خود, توانستند موج نو و تاثیر قابل ملاحظه ای را در مقابل جریان احساس گر و فردگرای مکتب رومانتیسم در اروپا بوجود آورند. در نهایت مکتب سمبولیسم, الگویی مناسب برای نویسنده بوده, که می خواهد بدون اشاره مستقیم به جزئیات, وقایع عصر خود را مورد بررسی و انتقاد قرار دهد.بدون تردید نمایشنامه مانند هر اثر روایی دیگر نیازمند عناصری است تا به وسیله آن ها در خارج ذهن عینیت و تحقق یابد. این عناصر را می توان در قصه (حادثه), شخصیت ها, گفتگو میان آن ها و نزاع یا کشمکش خلاصه نمود. اما عامل آخر که در خلال آن اهداف و اغراض نویسنده مشخص می شود از اهمیت بیشتری در تفهیم نمایشنامه ذهنی برخوردار است. در آثار کلاسیک این نزاع به درون انسان منتقل شده و به صورت نزاع میان وجدان او و عواطفش یا بین عقل او و وظیفه اش ظهور یافته است. در نهایت می توان گفت که توفیق الحکیم, با آثار ذهنی خود توانست نمایش را از ابتذال نجات دهد. ابتذالی که دور ماندن قشر فرهنگی و عدم اعتماد برخی دیگر از اقشار جامعه به این عرصه مهم ادبی را سبب شده بود. چکیده عربی:تتناول هذه المقالة موضوعا من موضوعات الأدب العربی المعاصر, و هو المسرح الذهنی و تعرف لنا العناصر المسرحیة عامة و اعتمادها علی «الحدث» أو «القصة» التی نعدها العنصر الأول من عناصر العمل المسرحی. و تعرف لنا توفیق الحکیم والعناصر المسرحیة فی مسرحیته الذهنیة کالصراع و الشخصیة و الفکرة و الحدث و الحوار.ثم توضح لنا المعالم البارزة فی المسرح الذهنی و توظیف التراث و بأنه النتاج الثقافی و المادی لشعوب العالم, و وصل إلینا من الماضی البعید أو القریب, و لعب دورا کبیرا فی تطور الأدب عبر التاریخ ... و أن توفیق الحکیم حاول أن یغیر ذوق الجمهور و یرتفع بمستواهم الفکری, و قام بنقل المسرح من السطحیة إلی العمق عن طریق الإهتمام بقضایا الإنسان من حیث هو کائن له عقل و شعور, منصرفا عن التبعیة المطلقة للفکر الغربی. و هذا الإتجاه الفکری الذی أبعده عن المسرح إلی حدما جعل بعض النقاد معتقدین بأن مسرحه غیر صالح للتمثیل و هو للقراءة فحسب.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    تقی زاده، هدایت اله، و مشایخی، ستاره. (1389). دراسة فی المسرح الذهنی و عناصره فی الأدب العربی. دانشنامه، -(79 (زبان و ادبیات عرب))، 21-39. SID. https://sid.ir/paper/400123/fa

    Vancouver: کپی

    تقی زاده هدایت اله، مشایخی ستاره. دراسة فی المسرح الذهنی و عناصره فی الأدب العربی. دانشنامه[Internet]. 1389؛-(79 (زبان و ادبیات عرب)):21-39. Available from: https://sid.ir/paper/400123/fa

    IEEE: کپی

    هدایت اله تقی زاده، و ستاره مشایخی، “دراسة فی المسرح الذهنی و عناصره فی الأدب العربی،” دانشنامه، vol. -، no. 79 (زبان و ادبیات عرب)، pp. 21–39، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/400123/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا