مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

540
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

583
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مطالعه معیارها و شاخص های موجود در رتبه بندی های دانشگاهی ملّی

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 22

چکیده

 هدف: هدف پژوهش حاضر, ارائه تصویری جامع از معیارها و شاخص های نظام های رتبه بندی ملّی دانشگاهی کشورهای جهان است. روش شناسی: این پژوهش از نظر نحوه ی گردآوری داده ها, توصیفی و به لحاظ هدف, کاربردی است. همچنین از نوع مطالعات علم سنجی است که بر اساس رویکرد کمّی و با روش کتابخانه ای انجام شده است. جامعة آماری پژوهش, سیستم های رتبه بندی ملّی دانشگاهی 27 کشور جهان می باشند. روش نمونه گیری هدفمند ملاک محور بوده است. در این پژوهش درمجموع 17 معیار و 1774 شاخص استخراج شد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و نرم افزار اکسل تحلیل شد. یافته ها: یافته ها نشان دادند که معیارهای آموزش, دانشجویان, عوامل مالی, فارغ التحصیلان, پژوهش و اعضای هیئت علمی در بیش از نیمی از رتبه بندی های مورد مطالعه حضور داشته اند و شاخص های نرخ دانشجویان بین المللی, کیفیت پردیس دانشگاهی جهت زندگی دانشجویان, نمرات کسب شده داوطلبان پذیرفته شده در دانشگاه در آزمون ورود به دانشگاه, یارانه ها, کمک هزینه ها, گرنت ها و بورس های تحصیلی اعطاشده به دانشجویان, و نسبت اعضای هیئت علمی به دانشجو, پنج شاخص برتر بوده اند. نتیجه گیری: نتایج نشان دادند که در رتبه بندی های ملّی دانشگاهی, از میان کارکردهای اصلی دانشگاه ها, دو کارکرد آموزش و پژوهش بیشتر مورد توجّه بوده اند که البته خارج از انتظار نیست.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عصاره، فریده، فرج پهلو، عبدالحسین، رحیمی، فرج اله، و پارسایی محمدی، پرستو. (1398). مطالعه معیارها و شاخص های موجود در رتبه بندی های دانشگاهی ملّی. پژوهش نامه علم سنجی، 5(2 (پیاپی 10) )، 1-22. SID. https://sid.ir/paper/400428/fa

    Vancouver: کپی

    عصاره فریده، فرج پهلو عبدالحسین، رحیمی فرج اله، پارسایی محمدی پرستو. مطالعه معیارها و شاخص های موجود در رتبه بندی های دانشگاهی ملّی. پژوهش نامه علم سنجی[Internet]. 1398؛5(2 (پیاپی 10) ):1-22. Available from: https://sid.ir/paper/400428/fa

    IEEE: کپی

    فریده عصاره، عبدالحسین فرج پهلو، فرج اله رحیمی، و پرستو پارسایی محمدی، “مطالعه معیارها و شاخص های موجود در رتبه بندی های دانشگاهی ملّی،” پژوهش نامه علم سنجی، vol. 5، no. 2 (پیاپی 10) ، pp. 1–22، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/400428/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button