مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

357
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

600
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

انگاره ناکارآمدی نظرسنجی ها (واقعیت یا برساخت)

صفحات

 صفحه شروع 39 | صفحه پایان 68

چکیده

 در این مقاله تلاش شده است, ضمن دفاع از قابلیت نظرسنجی ها در انکشاف افکار عمومی, زمینه های «انگاره ناکارآمدی نظرسنجی ها» در سه سطح شهروندان؛ موسسات نظرسنجی؛ و مدیران و مسئولان, بررسی شوند. ایده اصلی مقاله این است که «انگاره ناکارآمدی نظرسنجی ها» بیش از آنکه مبتنی بر نتایج واقعی نظرسنجی ها باشد, حاصل برساخت عوامل گوناگونی است که هریک با انگیزه های خود, تلاش در ترویج این انگاره دارند. در حوزه موسسات نظرسنجی, برخی افراد و موسسات, ناکامی خود در تحلیل نظرسنجی ها را که ناشی از ضعف بینش جامعه شناختی و عدم التزام به استانداردهای علمی و سازمانی است, به مطالعات نظرسنجی نسبت می دهند. در حوزه سازمان های مصرف کننده نتایج نظرسنجی ها, برخی مدیران که قدرت و منافع خود را در نادیده گرفتن صدای مردم می دانند, سعی می کنند با توسل به ایدئولوژی تخصص گرایی و غیرتخصصی جلوه دادن یافته های نظرسنجی ها, از اعتبار, اهمیت و تاثیرگذاری نظرسنجی ها بکاهند. به عبارت دیگر, در حوزه های مختلف برخی افراد و گروه ها, با انگیزه های متفاوت, منافعی در ترویج «انگاره نارکارآمدی نظرسنجی ها» دارند و با تقلیل مسئله «اعتبار عمومی» نظرسنجی ها به مسئله «اعتبار علمی» و تشکیک در اعتبار علمی نظرسنجی ها, سعی در باورپذیر کردن این انگاره دارند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    جنادله، علی. (1398). انگاره ناکارآمدی نظرسنجی ها (واقعیت یا برساخت). پژوهشهای ارتباطی (پژوهش و سنجش)، 26(2 (پیاپی 98) )، 39-68. SID. https://sid.ir/paper/400570/fa

    Vancouver: کپی

    جنادله علی. انگاره ناکارآمدی نظرسنجی ها (واقعیت یا برساخت). پژوهشهای ارتباطی (پژوهش و سنجش)[Internet]. 1398؛26(2 (پیاپی 98) ):39-68. Available from: https://sid.ir/paper/400570/fa

    IEEE: کپی

    علی جنادله، “انگاره ناکارآمدی نظرسنجی ها (واقعیت یا برساخت)،” پژوهشهای ارتباطی (پژوهش و سنجش)، vol. 26، no. 2 (پیاپی 98) ، pp. 39–68، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/400570/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button