مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,786
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

412
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر طب فشاری بر میزان اضطراب دانشجویان پرستاری و مامایی و تکنسین اتاق عمل

صفحات

 صفحه شروع 82 | صفحه پایان 89

چکیده

 مقدمه: اضطراب نوعی تشویش و نگرانی است که می تواند بر توانایی یادگیری, تصمیم گیری, عملکرد, اجرا و... دانشجویان رشته های پزشکی و پیراپزشکی طی دوران تحصیل و فراگیری مهارت ها و تصمیم گیری های بالینی موثر باشد. بر اساس مطالعات انجام شده, طب فشاری از روش های غیردارویی موثر بر کاهش اضطراب در افراد است.هدف: تاثیر طب فشاری بر میزان اضطراب دانشجویان پرستاری, مامایی و اتاق عمل در بدو دوره کارآموزی بالینی بررسی شد.مواد و روش ها: این پ‍‍‍ژوهش مطالعه کارآزمایی بالینی یک سوکور است که در آن میزان اضطراب 66 نفر از دانشجویان دانشکده پرستاری, مامایی و اتاق عمل که برای اولین بار به محیط های بالینی «نوزادان, زایمان و اتاق عمل» برای کارآموزی آمده بودند, به طور تصادفی در دو گروه مداخله P6 و Thumb قرار گرفتند. ابزار در این مطالعه پرسش نامه هایی مشتمل بر دو بخش بود: 1) از ویژگی های دموگرافی نمونه ها دو مورد سن و جنس ثبت شد. 2) میزان اضطراب آشکار و پنهان نمونه ها قبل و بعد از مداخله P6 و Thumb با مقیاس اشپیل برگر بررسی شد. پس از جمع آوری و ثبت داده ها, تجزیه و تحلیل با نرم افزار  SPSS16انجام شد. تحلیل قدرت مطالعه نیز با نرم افزار stata صورت گرفت.نتایج: میانگین سنی دانشجویان 21.26±1.80 سال بود و 93.9 درصد نمونه ها مونث بودند. دو گروه مداخله P6 وThumb  از نظر سن و جنس همگن شده بودند. بین میانگین اضطراب آشکار و پنهان در کل دانشجویان قبل از مداخله  P6و Thumb اختلاف آماری معنی دار بدست نیامد و دو گروه از این نظر همگن بودند. میانگین اضطراب آشکار و پنهان پس از مداخله (فشار بر نقطه P6) در دانشجویان پرستاری و اتاق عمل افزایش نشان داد. در حالی که میانگین نمره اضطراب آشکار و پنهان بعد از اعمال فشار نسبت به قبل از مداخله در دانشجویان مامایی کاهش یافت و این اختلاف از نظر آماری معنی دار نبود.نتیجه گیری: به نظر می رسد نداشتن تاثیر طب فشاری بر میزان اضطراب دانشجویان پرستاری, مامایی و اتاق عمل ناشی از شرایط محیطی ویژه بخش های نوزادان و اتاق عمل, علل مراجعه مددجویان و نیز حساس بودن موقعیت آنان باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    موسوی، ساقی، میرزایی، مهشید، و رضاسلطانی، پروانه. (1388). تاثیر طب فشاری بر میزان اضطراب دانشجویان پرستاری و مامایی و تکنسین اتاق عمل. مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، 18(71)، 82-89. SID. https://sid.ir/paper/40075/fa

    Vancouver: کپی

    موسوی ساقی، میرزایی مهشید، رضاسلطانی پروانه. تاثیر طب فشاری بر میزان اضطراب دانشجویان پرستاری و مامایی و تکنسین اتاق عمل. مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان[Internet]. 1388؛18(71):82-89. Available from: https://sid.ir/paper/40075/fa

    IEEE: کپی

    ساقی موسوی، مهشید میرزایی، و پروانه رضاسلطانی، “تاثیر طب فشاری بر میزان اضطراب دانشجویان پرستاری و مامایی و تکنسین اتاق عمل،” مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، vol. 18، no. 71، pp. 82–89، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/40075/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button