مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

383
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

641
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی مداخله مبتنی بر تغییر ذهنیت دوئیک، بر استرس ناشی از انتظارات تحصیلی در دانش آموزان مدارس استعدادهای درخشان

صفحات

 صفحه شروع 46 | صفحه پایان 57

چکیده

 تلاش مداوم برای برآورده نمودن انتظارات دیگران یا انتظار از خود می تواند بسیار استرس زا باشد و عملکرد فرد را تحت تاثیر قرار دهد. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی مداخله مبتنی بر تغییر ذهنیت دوییک, بر استرس ناشی از انتظارات تحصیلی در دانش آموزان تیزهوش است. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش آموزان دختر پایه هشتم مدارس استعدادهای درخشان شهر اصفهان در سال تحصیلی 98-99 است که با روش نمونه گیری تصادفی چندمرحله ای انتخاب شدند. تعداد 30 دانش آموز که بر اساس پرسشنامه استرس ناشی از انتظارات تحصیلی (AESI) سطح بالایی از استرس داشتند گزینش و در دو گروه کنترل (15 نفر) و آزمایش (15 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش 8 جلسه 50 دقیقه ای (هفته ای دوجلسه) مداخله گروهی دریافت نمود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری و نرم افزار 23 SPSS صورت گرفت. یافته ها نشان داد بین گروه های آزمایش و کنترل به لحاظ خرده مقیاس های انتظار از خود و انتظار از دیگران و مقیاس کل, تفاوت معنی داری وجود دارد. با توجه به نتایج امیدوارکننده تاثیر مداخله مبتنی بر تغییر ذهنیت دوییک, در کاهش استرس ناشی از انتظارات تحصیلی در دانش آموزان مدارس استعدادهای درخشان, پیشنهاد می شود از این مداخله به منظور کاهش استرس در دانش آموزان استفاده گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فلاحیه، سپیده، فاتحی زاده، مریم، عابدی، احمد، و دیاریان، محمدمسعود. (1399). اثربخشی مداخله مبتنی بر تغییر ذهنیت دوئیک, بر استرس ناشی از انتظارات تحصیلی در دانش آموزان مدارس استعدادهای درخشان. روانشناسی شناختی، 8(2 )، 46-57. SID. https://sid.ir/paper/400881/fa

    Vancouver: کپی

    فلاحیه سپیده، فاتحی زاده مریم، عابدی احمد، دیاریان محمدمسعود. اثربخشی مداخله مبتنی بر تغییر ذهنیت دوئیک, بر استرس ناشی از انتظارات تحصیلی در دانش آموزان مدارس استعدادهای درخشان. روانشناسی شناختی[Internet]. 1399؛8(2 ):46-57. Available from: https://sid.ir/paper/400881/fa

    IEEE: کپی

    سپیده فلاحیه، مریم فاتحی زاده، احمد عابدی، و محمدمسعود دیاریان، “اثربخشی مداخله مبتنی بر تغییر ذهنیت دوئیک, بر استرس ناشی از انتظارات تحصیلی در دانش آموزان مدارس استعدادهای درخشان،” روانشناسی شناختی، vol. 8، no. 2 ، pp. 46–57، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/400881/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button