مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

513
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

630
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه مولفه های خودکارآمدی و اعتمادسازمانی با توسعه حرفه ای معلمان مدارس دوره ابتدائی: نقش میانجی ادراک رهبری

صفحات

 صفحه شروع 416 | صفحه پایان 446

چکیده

 این پژوهش با هدف بررسی رابطه مولفه های خودکارآمدی و اعتمادسازمانی مدرسه با توسعه حرفه ای معلمان دوره ابتدایی با نقش میانجی ادراک رهبری انجام شد. روش پژوهش, توصیفی از نوع همبستگی که با استفاده از تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری و با نرم افزار Spss و Amosتجزیه و تحلیل گردید. جامعه آماری شامل تمام معلمان رسمی دوره ابتدایی شهرستان ارومیه 1400 نفر بودندکه با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای با بهر گیری از فرمول کوکران تعداد 302 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردید. ابزارهای سنجش شامل پرسشنامه های استاندارد اعتماد سازمانی (Popen (2003), خودکارآمدی معلم (Tschannen-Moran & Woolfolk (2001 پرسشنامه رفتار رهبری ادراک شده(1987) Schriesheim, پرسشنامه توسعه حرفه ای (Behdani (2016 بود که روایی و پایایی آن ها تایید شد و برای روایی و پایایی آن از تحلیل عاملی تاییدی و آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج نشان داد که خودکارآمدی معلم, اعتماد و ادراک رهبری با توسعه حرفه ای معلم ارتباط مثبت و معناداری دارد, اما خودکارآمدی اثرمستقیم و معنی داری بر توسعه حرفه ای ندارد. اثر غیرمستقیم اعتماد و خودکارآمدی بر توسعه حرفه ی از طریق ادراک رهبری مثبت و معنی دار می باشد و ادراک رهبری نیز نقش واسطه ای را در ارتباط اعتماد و خودکارآمدی با توسعه حرفه ای ایفا می کند. در واقع, معلمان به عنوان مجریان برنامه درسی می توانند کمبودها و کاستی های برنامه های درسی تدوین شده را رفع نمایند و یا این که حتی اگر برنامه ای به بهترین حالت تدوین شده باشد اگر معلم اثربخشی و کارایی لازم را نداشته باشد, آن برنامه های مطلوب درسی را پوچ یا بی اثر نماید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اسماعیلی، الهام، سامری، مریم، و حسنی، محمد. (1399). رابطه مولفه های خودکارآمدی و اعتمادسازمانی با توسعه حرفه ای معلمان مدارس دوره ابتدائی: نقش میانجی ادراک رهبری. مدیریت مدرسه (Journal of School administration)، 8(1 )، 416-446. SID. https://sid.ir/paper/401482/fa

    Vancouver: کپی

    اسماعیلی الهام، سامری مریم، حسنی محمد. رابطه مولفه های خودکارآمدی و اعتمادسازمانی با توسعه حرفه ای معلمان مدارس دوره ابتدائی: نقش میانجی ادراک رهبری. مدیریت مدرسه (Journal of School administration)[Internet]. 1399؛8(1 ):416-446. Available from: https://sid.ir/paper/401482/fa

    IEEE: کپی

    الهام اسماعیلی، مریم سامری، و محمد حسنی، “رابطه مولفه های خودکارآمدی و اعتمادسازمانی با توسعه حرفه ای معلمان مدارس دوره ابتدائی: نقش میانجی ادراک رهبری،” مدیریت مدرسه (Journal of School administration)، vol. 8، no. 1 ، pp. 416–446، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/401482/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا