مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,411
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

912
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی مقایسه ای آموزش ورزش و توصیه های ارگونومی در درمان کمردرد مزمن: یک مطالعه بالینی تصادفی در پرستاران

صفحات

 صفحه شروع 58 | صفحه پایان 66

چکیده

 مقدمه: هر ساله یک سوم عوارض شغلی را اختلال عضلانی - اسکلتی به خود اختصاص می دهند که کمردرد شایع ترین آنهاست. به رغم مداخله های درمانی زیاد برای درمان کمردرد, هنوز توافق کلی در مورد موثرترین روش درمانی وجود ندارد. این تحقیق به مقایسه تاثیر دو روش آموزش ورزش و توصیه های ارگونومی بر کاهش شدت کمردرد و ناتوانی حاصل از آن می پردازد.هدف: هدف از این مطالعه ارزیابی مقایسه ای آموزش ورزش و توصیه های ارگونومیکی در درمان کمر درد مزمن در پرستاران شاغل استان مازندران می باشد.مواد و روش ها: تحقیق از نوع کارآزمایی بالینی تصادفی است که در آن 236 پرستار دچار کمردرد به طور تصادفی در 4 گروه قرار گرفتند. در گروه های مورد, به گروه اول, آموزش توأم ورزش و توصیه های ارگونومی به گروه دوم, آموزش ورزش و به گروه سوم توصیه های ارگونومی شد. گروه چهارم به عنوان شاهد انتخاب شدند و مداخله ای دریافت نکردند. شدت درد و ناتوانی ناشی از کمردرد, یک و شش ماه و سپس یکسال پس از مداخله اندازه گیری و تجزیه و تحلیل شد.نتایج: میانگین شدت درد و درصد ناتوانی در هر یک از پیگیری ها (1, 3, 6 ماه و سپس یکسال بعد از مداخله) در 4 گروه, با آزمون ANOVA اختلاف معنی دار نشان داد (P<0.001). آزمون Repeated Measurements روند بهبود میانگین شدت درد و درصد ناتوانی را در هر سه گروه نشان داد (P<0.01). تفاوت معنی دار در میانگین شدت درد و درصد ناتوانی, در 4 مرحله پیگیری در گروه شاهد دیده نشد. همچنین آزمون Dunnet تفاوت میزان بهبود درد و ناتوانی سه گروه مورد با شاهد را معنی دار نشان داد (P<0.0001 در هر مورد).نتیجه گیری: آموزش ورزش و توصیه های ارگونومیکی می تواند تاثیر معنی دار برکاهش درد و ناتوانی ناشی از کمردرد داشته باشد. بنابراین انجام ورزش های منظم و رعایت اصول ارگونومیک در حین انجام خدمات پرستاری و تاکید بر تداوم آن توصیه می شود.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

محسنی بندپی، محمدعلی، فخری، مولود، احمدشیروانی، مرجان، باقری نسامی، معصومه، و خلیلیان، علیرضا. (1386). ارزیابی مقایسه ای آموزش ورزش و توصیه های ارگونومی در درمان کمردرد مزمن: یک مطالعه بالینی تصادفی در پرستاران. مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، 16(62)، 58-66. SID. https://sid.ir/paper/40214/fa

Vancouver: کپی

محسنی بندپی محمدعلی، فخری مولود، احمدشیروانی مرجان، باقری نسامی معصومه، خلیلیان علیرضا. ارزیابی مقایسه ای آموزش ورزش و توصیه های ارگونومی در درمان کمردرد مزمن: یک مطالعه بالینی تصادفی در پرستاران. مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان[Internet]. 1386؛16(62):58-66. Available from: https://sid.ir/paper/40214/fa

IEEE: کپی

محمدعلی محسنی بندپی، مولود فخری، مرجان احمدشیروانی، معصومه باقری نسامی، و علیرضا خلیلیان، “ارزیابی مقایسه ای آموزش ورزش و توصیه های ارگونومی در درمان کمردرد مزمن: یک مطالعه بالینی تصادفی در پرستاران،” مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، vol. 16، no. 62، pp. 58–66، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/40214/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button