مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

522
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

604
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تعاملات انسانی موثر بر آماده سازی روانی خلبانان خطوط هوایی

صفحات

 صفحه شروع 257 | صفحه پایان 282

چکیده

 هدف هدف پژوهش حاضر, بررسی تعاملات انسانی موثر بر آماده سازی روانی خلبانان خطوط هوایی بود. روش این پژوهش با رویکرد کیفی و به روش تحلیل مضمون انجام شد. جامعه مورد مطالعه در این پژوهش, خلبانان یک شرکت هواپیمایی در شهر تهران در سال 1398 بودند. به منظور جمع آوری اطلاعات و داده های لازم, پس از گزینش خلبانان براساس ملاک های نمونه گیری هدفمند, مصاحبه نیمه ساختاریافته با هر خلبان اجرا شد و این روند تا رسیدن به اشباع نظری در پاسخ به سوالات مصاحبه ادامه یافت. در این پژوهش مجموعا با 10 خلبان مصاحبه انجام شد سپس داده های بدست آمده, طبقه بندی و کدگذاری شدند. یافته ها: تحلیل یافته های موجود به شناسایی تعاملات انسانی موثر بر آماده سازی روانی خلبانان در قالب تعاملات میان گروه پروازی, تعاملات میان گروه های مرتبط با بحث پرواز و تعاملات خارج از محیط کاری منجر شد. تعاملات میان گروه پروازی به صورت تعاملات میان خلبانان و سایر گروه پروازی و مباحثی همچون احترام به جایگاه شغلی استخراج شدند. تعاملات میان گروه های مرتبط با بحث پرواز, تعاملاتی بین بخشی بوده و در قالب مناسبات میان خلبانان با مراقبت پرواز و سایر بخش های غیرپروازی شناسایی شدند. نهایتا غالب تعاملات خارج از محیط کاری, مرتبط با مباحث خانوادگی خلبانان بدست آمدند. نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد که تعاملات نامطلوب فراوانی در حوزه های مختلف شغلی و خانوادگی خلبانان وجود دارند که منجر به ناآمادگی روانی آنها می شوند. این امر لزوم بهبود کیفیت آموزش حین خدمت خلبانان در رابطه با مواردی همچون تعاملات میان گروه پروازی و تعاملات میان خلبانان و خانواده آنها را نشان می دهد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سرواحد، حسام، فرحبخش، کیومرث، و عسگری، محمد. (1400). تعاملات انسانی موثر بر آماده سازی روانی خلبانان خطوط هوایی. پژوهش های مشاوره (تازه ها و پژوهش های مشاوره)، 20(77 )، 257-282. SID. https://sid.ir/paper/402572/fa

    Vancouver: کپی

    سرواحد حسام، فرحبخش کیومرث، عسگری محمد. تعاملات انسانی موثر بر آماده سازی روانی خلبانان خطوط هوایی. پژوهش های مشاوره (تازه ها و پژوهش های مشاوره)[Internet]. 1400؛20(77 ):257-282. Available from: https://sid.ir/paper/402572/fa

    IEEE: کپی

    حسام سرواحد، کیومرث فرحبخش، و محمد عسگری، “تعاملات انسانی موثر بر آماده سازی روانی خلبانان خطوط هوایی،” پژوهش های مشاوره (تازه ها و پژوهش های مشاوره)، vol. 20، no. 77 ، pp. 257–282، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/402572/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button