مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

545
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

778
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی اثربخشی آموزش مهارت های شناختی-عاطفی بر کاهش گرایش به رفتارهای خشونت آمیز دانش آموزان پسر مقطع متوسطه

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 16

چکیده

 این پژوهش باهدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت های شناختی-عاطفی در کاهش گرایش به رفتارهای خشونت آمیز دانش آموزان مقطع متوسطه صورت گرفته است. طرح این پژوهش از نوع آزمایشی به شیوه ی پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه ی آماری پژوهش شامل همه ی دانش آموزان پسر دوره ی متوسطه ی استان های تهران و همدان که در سال تحصیلی 92-1391 مشغول به تحصیل بودند. برای انتخاب نمونه در مرحله ی اول از روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای و در مرحله ی دوم, از روش جایگزینی تصادفی سود برده شد. همچنین به منظور افزایش ضریب اطمینان ازنظر کنترل افت آزمودنی ها, برای هر گروه 20 در نظر گرفته شد و به شیوه جایگزینی تصادفی افراد در چهار گروه 20 نفری قرار گرفتند. ابتدا پرسش نامه خشونت بین فردی (CTS) بر روی دانش آموزان مدارس انتخاب شده در استان های تهران و همدان اجرا شد. سپس, تعداد 80 نفر (هر استان 40 نفر) از آن ها که بالاتر از خط برش قرار داشتند انتخاب و به صورت تصادفی در گروه های آزمایش گروه آزمایش 1 و 2) و گواه (گروه 1 و 2) قرار داده شدند. برنامه ی آموزش مهارت های شناختی-عاطفی در قالب یک دوره ی 10 جلسه ای (جلسات گروهی 90 دقیقه ای) اجرا شد. ابزارهای مورداستفاده در این پژوهش شامل مقیاس های خشونت بین فردی (1979 Straus, ), هوش بهر هیجانی (Bar-On, 1997), مقیاس کنترل عواطف (Williams, Chambless, Ahrens, 1997) و نسخه دوم مقیاس شیوه مقابله با تعارض «رحیم» (Rahim, 1997) بودند. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش مهارت های شناختی – عاطفی به دانش آموزان مقطع متوسطه باعث افزایش مهارت های خودآگاهی, کنترل خشم و حل مسئله می شود. همچنین نتایج بیانگر آن است که آموزش مهارت های شناختی – عاطفی بر کاهش گرایش به رفتارهای خشونت آمیز (کلامی و عملی) دارای تأثیر مثبت و معنادار است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    دلفان بیرانوند، آرزو، کردنوقابی، رسول، و مرادی، شهریار. (1400). بررسی اثربخشی آموزش مهارت های شناختی-عاطفی بر کاهش گرایش به رفتارهای خشونت آمیز دانش آموزان پسر مقطع متوسطه. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، 22(1 (پیاپی 83) )، 1-16. SID. https://sid.ir/paper/404184/fa

    Vancouver: کپی

    دلفان بیرانوند آرزو، کردنوقابی رسول، مرادی شهریار. بررسی اثربخشی آموزش مهارت های شناختی-عاطفی بر کاهش گرایش به رفتارهای خشونت آمیز دانش آموزان پسر مقطع متوسطه. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی[Internet]. 1400؛22(1 (پیاپی 83) ):1-16. Available from: https://sid.ir/paper/404184/fa

    IEEE: کپی

    آرزو دلفان بیرانوند، رسول کردنوقابی، و شهریار مرادی، “بررسی اثربخشی آموزش مهارت های شناختی-عاطفی بر کاهش گرایش به رفتارهای خشونت آمیز دانش آموزان پسر مقطع متوسطه،” دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، vol. 22، no. 1 (پیاپی 83) ، pp. 1–16، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/404184/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button