Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

450
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

578
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر حافظه سازمانی بر عملکرد توسعه محصول جدید در شرکت های دانش بنیان

صفحات

 صفحه شروع 177 | صفحه پایان 196

چکیده

 امروزه ارائه بهترین عملکرد توسعه محصولات جدید, به اساسی ترین دغدغه مدیران شرکت های دانش بنیان مبدل شده و می کوشند تا با بهره گیری از تکنیک های مختلف, به عملکرد برتر دست یابند. حافظه سازمانی, بازنمای دانش و تجربه انباشته سازمانی است که می تواند پیامدهای مطلوب یا نامطلوبی برای عملکرد توسعه محصول جدید در بازارهای آشفته فناورانه به همراه داشته باشد. درک سازوکارها و عوامل زمینه ای شکل دهنده نقش حافظه سازمانی اهمیت زیادی برای بهبود عملکرد توسعه محصول جدید دارد. در نتیجه هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر حافظه سازمانی بر عملکرد توسعه محصول جدید با تبیین نقش میانجی دوسوتوانی سازمانی و نقش تعدیلگر آشفتگی فناورانه و نوآوری می باشد. جامعه آماری در این پژوهش شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران بود. برای به دست آوردن حجم نمونه از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای و فرمول کوکران استفاده گردید و برای جمع آوری داده ها نیز پرسشنامه استاندارد بکار برده شد که روایی آن از طریق روایی صوری و پایایی آن نیز با آلفای کرونباخ محاسبه گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از مدل سازی معادلات ساختاری و نرم افزار PLS استفاده شده است. یافته ها نشان می دهد که حافظه سازمانی به صورت مستقیم و غیر مستقیم (از طریق دوسوتوانی سازمانی) بر عملکرد توسعه محصول جدید تاثیر معناداری دارد و نوآوری سازمانی و آشفتگی های فناورانه در رابطه بین حافظه سازمانی و دوسوتوانی سازمانی نقش تعدیلگر دارند. نتایج همچنین نشان می دهد که اکتشاف و بهره برداری به بهره گیری بهتر از حافظه سازمانی با هدف افزایش عملکرد توسعه محصول جدید کمک کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    دهقانی سلطانی، مهدی، و مصباحی، مریم. (1398). تاثیر حافظه سازمانی بر عملکرد توسعه محصول جدید در شرکت های دانش بنیان. کاوش های مدیریت بازرگانی، 11(22 )، 177-196. SID. https://sid.ir/paper/404538/fa

    Vancouver: کپی

    دهقانی سلطانی مهدی، مصباحی مریم. تاثیر حافظه سازمانی بر عملکرد توسعه محصول جدید در شرکت های دانش بنیان. کاوش های مدیریت بازرگانی[Internet]. 1398؛11(22 ):177-196. Available from: https://sid.ir/paper/404538/fa

    IEEE: کپی

    مهدی دهقانی سلطانی، و مریم مصباحی، “تاثیر حافظه سازمانی بر عملکرد توسعه محصول جدید در شرکت های دانش بنیان،” کاوش های مدیریت بازرگانی، vol. 11، no. 22 ، pp. 177–196، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/404538/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا