مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

788
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

947
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی روان شناختی مراحل تحول رشد اخلاقی در داستان «صراخ القبور» (فریاد گورها) بر اساس نظریه لارنس کلبرگ

صفحات

 صفحه شروع 87 | صفحه پایان 105

چکیده

لارنس کلبرگ از نظریه پردازان و پیشگامان روانشناسی رشد و ادامه دهنده نظریه پیاژه در زمینه رشد اخلاقی است که مراحل جدیدی را به آن افزود. کلبرگ تحول رشد اخلاقی افراد را در 3 سطح پیش قراردادی و قراردادی و فرا قراردادی و هر سطح را در 2 مرحله طبقه بندی کرد. او برای دست یافتن به این طبقه بندی معماهایی را مطرح کرد و بر اساس چگونگی استدلال پاسخ دهندگان سطح رشد اخلاقی آنان را تعیین می کرد. مراحل پیشنهادی کلبرگ بیانگر یک نوع جهان بینی وسیع بود که از تمرکز بر نتیجه مادی عمل شروع می شود و از خلال توجه به فرد, توجه به گروه, به روابط اجتماعی و به قانون و بالاخره به نسبیت قانون ها و اصول ارزش های جهانی می رسد. هدف پژوهش حاضر بررسی روان شناختی مراحل تحول رشد اخلاقی دانش آموزان مقطع متوسطه اول و دوم در داستان «صراخ القبور» اثر جبران خلیل جبران بر اساس نظریه کلبرگ است. بر این اساس با توجه به چگونگی استدلال افراد در پاسخ دهی, مراحل رشد اخلاقی آنان تعیین می گردد. مهم ترین نتایج پژوهش نشان می دهد که, تمام شش مرحله رشد اخلاقی کلبرگ در داستان «صراخ القبور» باتوجه به استدلال های افراد قابل اجرا است؛ همچنین جبران باتوجه جملاتی که در پایان داستان می آورد و نگاه فراقراردادی به مسایل, به اصول جهانی و ادبیاتی انسان گرا باور دارد؛ بر این اساس او در مرحله 6 و در اوج رشدیافتگی اخلاقی قرار می گیرد. نگارنده با استفاده از نظریه های روانشناسی رشد و به شیوه استقرایی و تقسیم پرسشنامه در میان دانش آموزان مقطع متوسطه اول و دوم به واکاوی این مهم می پردازد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مهتدی، حسین. (1399). بررسی روان شناختی مراحل تحول رشد اخلاقی در داستان «صراخ القبور» (فریاد گورها) بر اساس نظریه لارنس کلبرگ. لسان مبین، 11(39 )، 87-105. SID. https://sid.ir/paper/405202/fa

    Vancouver: کپی

    مهتدی حسین. بررسی روان شناختی مراحل تحول رشد اخلاقی در داستان «صراخ القبور» (فریاد گورها) بر اساس نظریه لارنس کلبرگ. لسان مبین[Internet]. 1399؛11(39 ):87-105. Available from: https://sid.ir/paper/405202/fa

    IEEE: کپی

    حسین مهتدی، “بررسی روان شناختی مراحل تحول رشد اخلاقی در داستان «صراخ القبور» (فریاد گورها) بر اساس نظریه لارنس کلبرگ،” لسان مبین، vol. 11، no. 39 ، pp. 87–105، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/405202/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button