مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

691
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

746
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

راهکارهای تربیتی فقرزدایی در نهج البلاغه

صفحات

 صفحه شروع 81 | صفحه پایان 100

چکیده

 یکی از مهم ترین دغدغه های دیرینه ی بشر, تأمین رفاه افراد جامعه و رفع فقر بوده است. اما به دلایلی مانند اختناق و ستمگری های بی رحمانه ی ثروت اندوزان حاکم و بی عدالتی و جاه طلبی آنان هرگز محقق نمی شد. با ظهور اسلام این دغدغه جدّی تر شد. آیات و روایات بسیاری نیز مؤیِّد این ادعاست. پژوهش حاضر که با روش کتابخانه ای و رویکردی توصیفی-تحلیلی انجام شده, درصدد پاسخ به این سؤال است که امام علی(ع) در نهج البلاغه برای مقابله با فقر, چه گروه هایی را مورد خطاب قرارداده و متناسب با هر گروهی, چه راهکارهای تربیتی برای برون رفت از فقر ارائه داده اند؟ نتایج به دست آمده نشان می دهد که بیانات و اقدامات امام علی(ع) در این زمینه, غالباً ناظر بر روشی تربیتی و پویشی عمومی است که در صدد تربیتِ آحاد افراد جامعه و نهادینه کردن فرهنگِ نوع دوستی و مسئولیت پذیریِ اجتماعی برای مقابله با فقر می باشد که با تلاش اقشار ضعیف, مسئولیت پذیری و همیاری ثروتمندان و عدالت حاکمان در قالب معیار های اخلاقی, انسان مداری و آخرت گرایی امکان پذیر خواهدبود. گرچه گروه هایِ مورد خطاب امام(ع) در اجرای این امر تمام نوع بشر است؛ اما ایشان به طور اخص, «فقراء», «قشر متمکن جامعه» و «مدیران حکومتی» را مخاطب قرار داده و برای هر کدام وظایف خاصی را مشخص کرده اند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شمخی، مینا، ناصری کریموند، امان اله، و مرادی کهنگی، فاطمه. (1398). راهکارهای تربیتی فقرزدایی در نهج البلاغه. آموزه های تربیتی در قرآن و حدیث، 5(1 )، 81-100. SID. https://sid.ir/paper/405279/fa

    Vancouver: کپی

    شمخی مینا، ناصری کریموند امان اله، مرادی کهنگی فاطمه. راهکارهای تربیتی فقرزدایی در نهج البلاغه. آموزه های تربیتی در قرآن و حدیث[Internet]. 1398؛5(1 ):81-100. Available from: https://sid.ir/paper/405279/fa

    IEEE: کپی

    مینا شمخی، امان اله ناصری کریموند، و فاطمه مرادی کهنگی، “راهکارهای تربیتی فقرزدایی در نهج البلاغه،” آموزه های تربیتی در قرآن و حدیث، vol. 5، no. 1 ، pp. 81–100، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/405279/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button