مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

984
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

818
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تبیین مراحل تربیت عقلانی مبتنی بر مراتب نفس ازمنظر ملاصدرا

صفحات

 صفحه شروع 31 | صفحه پایان 62

چکیده

 هدف پژوهش حاضر, تبیین مراحل تربیت عقلانی مبتنی بر مراتب نفس ازمنظر ملاصدراست. این پژوهش از نوع تحقیقات کیفی بوده که از روش تحلیل محتوای کیفی مارشال و راسمن به منظور انجام پژوهش بهره گرفته است. برهمین اساس, ابتدا کتب تالیفی ملاصدرا, مورد بررسی و از خلال آنها مباحث مربوط به عقل مدنظر قرار گرفته و در مرحله بعد, به منظور دستیابی به مراحل تربیت عقلانی, ابتدا به نظریات تربیتی ملاصدرا و کسانی که در این زمینه کارکرده اند, مراجعه و سپس با جمع بندی نظریات حاصله, دیدگاه ملاصدرا در رابطه با تربیت عقلانی و مراحل آن استخراج شد. نتایج حاصله از پژهش حاکی از آن است که صدرا عقل را به عنوان یکی از آخرین مراتب نفس شناخته و آن را دارای دو قوه علامه و عماله می داند. قوه علامه قادر به ادراک کلیات است که دارای چهار مرتبه: بالقوه, بالملکه, بالفعل و بالمستفاد است و قوه عامله قادر به ادراک جزییات مرتبط با عمل می باشد و دارای چهار مرتبه: تهذیب ظاهر, تهذیب باطن, آراستن باطن و فنای فی الله است. برهمین اساس, تربیت عقلانی از دیدگاه صدرا به معنای ایجاد شرایط مساعد تربیتی برای طی کردن مراتب عقلانی و رسیدن به آخرین مراتب قوای عاقله یعنی عقل مستفاد و فنای فی الله است. سپس مراحل تربیت عقلانی برمبنای مراتب نفس به پنج مرحله: پیش مقدماتی, مقدماتی, تمهید, اعتدال و استعلا, تقسیم و تبیین شد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نوروزی، رضاعلی، و براتی، مریم. (1399). تبیین مراحل تربیت عقلانی مبتنی بر مراتب نفس ازمنظر ملاصدرا. پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، 28 (دوره جدید)(48 )، 31-62. SID. https://sid.ir/paper/405486/fa

    Vancouver: کپی

    نوروزی رضاعلی، براتی مریم. تبیین مراحل تربیت عقلانی مبتنی بر مراتب نفس ازمنظر ملاصدرا. پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی[Internet]. 1399؛28 (دوره جدید)(48 ):31-62. Available from: https://sid.ir/paper/405486/fa

    IEEE: کپی

    رضاعلی نوروزی، و مریم براتی، “تبیین مراحل تربیت عقلانی مبتنی بر مراتب نفس ازمنظر ملاصدرا،” پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، vol. 28 (دوره جدید)، no. 48 ، pp. 31–62، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/405486/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button