مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,486
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,610
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی جایگاه تربیت عقلانی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

صفحات

 صفحه شروع 61 | صفحه پایان 74

چکیده

 در قرآن کریم بیش از 300 آیه وجود دارد که مردم را به تفکر, تذکر و تعقل دعوت کرده است. اهمیت تربیت عقلانی به قدری است که برخی آن را شرط توفیق تربیت در سایر جنبه ها انسانی مانند بعد عاطفی, اخلاقی, اجتماعی و. . . دانسته اند. در مقاله حاضر سعی شده است تا جایگاه تعقل و تربیت عقلانی در نظام تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران با محوریت سند تحول بنیادین آموزش و پرورش, مشخص شود. علیهذا محققین با روش توصیفی-تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای, ابتدا بسترها و نشانه ها تعقل را تبیین نموده ونیز به ذکر برخی از موانع اخلاقی وعاطفی رشدعقل پرداخته اند و سپس با رویکردی تطبیقی در جستجوی مصادیق آن ها در سند تحول بنیادین به عنوان یکی از اسناد بالادستی تعلیم و تربیت کشور, برآمده اند. نهایتا این نتیجه بدست آمد که در جای جای سند تحول, به قاطبه بسترها و نشانه ها تعقل به طورمستقیم پرداخته شده ودر موارد دیگر, دست کم, قرابت مضمونی و مفهومی نزدیکی احساس می شود نیز درمواردی مخاطبین سندمذکور, نسبت به موانع رشد عقل انذار شده اند که این امر نمایانگر اهمیت تعقل وتربیت عقلانی در نظام تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    احمدی، علیرضا، و نوری عیبلو، حمیدرضا. (1399). بررسی جایگاه تربیت عقلانی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش. پویش در آموزش علوم انسانی، 5(20 )، 61-74. SID. https://sid.ir/paper/407324/fa

    Vancouver: کپی

    احمدی علیرضا، نوری عیبلو حمیدرضا. بررسی جایگاه تربیت عقلانی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش. پویش در آموزش علوم انسانی[Internet]. 1399؛5(20 ):61-74. Available from: https://sid.ir/paper/407324/fa

    IEEE: کپی

    علیرضا احمدی، و حمیدرضا نوری عیبلو، “بررسی جایگاه تربیت عقلانی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش،” پویش در آموزش علوم انسانی، vol. 5، no. 20 ، pp. 61–74، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/407324/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button