مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,460
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

761
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش و کنترل محرک ها بر کیفیت زندگی نوجوانان مبتلا به آسم: یک مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی شده

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 سابقه و هدف: آسم یکی از شایع ترین بیماری های مزمن دوره کودکی و نوجوانی است که منجر به محدودیت در اکثر ابعاد زندگی شده و سبب کاهش کیفیت زندگی مبتلایان می گردد. کنترل محرک ها یکی از ارکان مدیریت آسم است. مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش و کنترل محرک های آسم بر کیفیت زندگی در نوجوانان مبتلا به آسم اجرا شد.مواد و روش ها: پژوهش حاضر یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده است که با مشارکت شصت نوجوان سنین دوازده تا هجده سال انجام شد. افراد به طور تصادفی به دو گروه کنترل و تجربی تقسیم شدند. پرسشنامه کوتاه شده کیفیت زندگی کودکان مبتلا به آسم جونیپر (1996) قبل از مداخله و پنج هفته بعد از مداخله توسط نوجوانان تکمیل گردید. جلسات آموزشی و برنامه ریزی تعدیل انفرادی محرک های آسم و پیگیری تلفنی در گروه تجربی انجام گرفت. داده ها در نرم افزار SPSS13 تجزیه و تحلیل شد و از آزمون های تی و کای دو استفاده گردید.یافته ها: تفاوت نمرات قبل و بعد از مداخله در متغیر کیفیت زندگی بین دو گروه اختلاف آماری معنی داری را نشان داد و آموزش و کنترل محرک های آسم در ارتقای کیفیت زندگی نوجوانان موثر بود (p³0.001).استنتاج: آموزش در خصوص محرک های آسم به همراه تعدیل فردی شده محرک ها در دوره نوجوانی مستقیما با مشارکت نوجوان مبتلا به آسم باعث ارتقای کیفیت زندگی بیمار می گردد. لذا پیشنهاد می شود چنین مداخله نوجوان محور به جای والد محور در درمانگاه ها و کلینیک های سرپایی ریه در نظر گرفته شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ولی زاده، لیلا، بیلان، نعمت، زارعی، سهیلا، و شریفی، اکبر. (1391). تاثیر آموزش و کنترل محرک ها بر کیفیت زندگی نوجوانان مبتلا به آسم: یک مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی شده. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)، 22(98)، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/405529/fa

    Vancouver: کپی

    ولی زاده لیلا، بیلان نعمت، زارعی سهیلا، شریفی اکبر. تاثیر آموزش و کنترل محرک ها بر کیفیت زندگی نوجوانان مبتلا به آسم: یک مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی شده. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)[Internet]. 1391؛22(98):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/405529/fa

    IEEE: کپی

    لیلا ولی زاده، نعمت بیلان، سهیلا زارعی، و اکبر شریفی، “تاثیر آموزش و کنترل محرک ها بر کیفیت زندگی نوجوانان مبتلا به آسم: یک مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی شده،” مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)، vol. 22، no. 98، pp. 0–0، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/405529/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا