مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,682
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,474
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی رابطه بین طرحواره های ناسازگار اولیه و افسردگی در بین دانش آموزان پسر شهرستان فلاورجان

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 سابقه و هدف: طرحواره های ناسازگار اولیه که باعث آسیب پذیری نسبت به بسیاری از اختلالات روانی می گردند در دوران کودکی شکل می گیرند. هدف این پژوهش بررسی رابطه بین طرحواره های ناسازگار اولیه و افسردگی در بین کودکان شهرستان فلاورجان بود.مواد و روش ها: بر این اساس, در قالب طرحی توصیفی از نوع همبستگی, تعداد 250 نفر از جامعه دانش آموزان پسر دوره راهنمایی شهرستان فلاورجان به صورت خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند و با استفاده از پرسشنامه های طرحواره کودک ریجکبور و دیبو و افسردگی بیرلسون مورد ارزیابی قرار گرفتند.یافته ها: نتایج حاصل از ضریب همبستگی پیرسون نشان داد با بالا رفتن نمرات طرحواره ای تنهایی, آسیب پذیری, بی اعتمادی, نقص, شکست, معیارهای سرسختانه و استحقاق, علایم افسردگی دانش آموزان افزایش پیدا می کند. همچنین, نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام حاکی از آن بود که طرحواره های تنهایی, نقص, بی اعتمادی / بدرفتاری, آسیب پذیری و معیارهای سرسختانه قادر به پیش بینی 38.4 درصد از افسردگی در این دانش آموزان می باشد (p<0.05).استنتاج: در مجموع یافته های این پژوهش نشان داد که طرحواره های ناسازگار اولیه به میزان قابل توجهی افسردگی را در کودکان پیش بینی می کند و همسو با نظریه های شناختی در تبیین افسردگی بود. لذا می طلبد در فریند درمان افسردگی کودکان و نوجوان به این مقوله شناختی هم توجه داشت.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button