مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

764
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

816
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تبیین الگوی اسلامی-ایرانی تعلیم و تربیت با تکیه بر آرای تربیتی ملاصدرا

صفحات

 صفحه شروع 225 | صفحه پایان 242

چکیده

تعلیم و تربیت یکی از موضوعاتی است که از دیرباز در فلسفه های دینی و غیردینی به آن توجه ویژه ای شده است. بررسی الگوی اسلامی-ایرانی جهت پرورش انسان در علم تعلیم و تربیت, حائز اهمیت است. الگوی اسلامی-ایرانی یک الگوی نظری با کارکرد هنجاری است. این الگو می تواند به زبان ریاضی یا منطقی ارائه شود و لازم است که در آن از روش های علم امروز برای توضیح امور پیچیده استفاده شود. نظریه ی اسلامی-ایرانی نظریه ای است که بر اساس مبانی بینشی اسلام و در چارچوب اخلاق و حقوق اسلامی و منطبق بر شرایط ایران است. بررسی اندیشه های ملاصدرا بیانگر آن است که در اندیشه ملاصدرا انسان, در مراتب وجود, حرکت و سیلان عمودی دارد. انسان شناسی صدرایی نقطه تلاقی انسان شناسی دینی, اخلاقی, فلسفی و عرفانی است, با توجه به مبانی هستی شناختی و معرفت شناختی, مانند اصالت و تشکیک وجود, حرکت جوهری و غیره, جامعیت انسان را با توجه به درجات ونشئه های گوناگون, که از پست ترین مراتب, یعنی جمادی آغاز و به آخرین مرحله یعنی, تجرد و تعقل و ادراک عقلی می رسد. بنابراین, این شایستگی را دارد که به بالاترین درجه هستی برسد یا با فرصت سوزی به پست ترین مراتب هستی گرفتار شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مرحبا، سمیه، وکیلی، نجمه، و ایمانی، محسن. (1398). تبیین الگوی اسلامی-ایرانی تعلیم و تربیت با تکیه بر آرای تربیتی ملاصدرا. پژوهش های اخلاقی (انجمن معارف اسلامی)، 9(4 )، 225-242. SID. https://sid.ir/paper/406251/fa

    Vancouver: کپی

    مرحبا سمیه، وکیلی نجمه، ایمانی محسن. تبیین الگوی اسلامی-ایرانی تعلیم و تربیت با تکیه بر آرای تربیتی ملاصدرا. پژوهش های اخلاقی (انجمن معارف اسلامی)[Internet]. 1398؛9(4 ):225-242. Available from: https://sid.ir/paper/406251/fa

    IEEE: کپی

    سمیه مرحبا، نجمه وکیلی، و محسن ایمانی، “تبیین الگوی اسلامی-ایرانی تعلیم و تربیت با تکیه بر آرای تربیتی ملاصدرا،” پژوهش های اخلاقی (انجمن معارف اسلامی)، vol. 9، no. 4 ، pp. 225–242، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/406251/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button