مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

395
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

127
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تبیین عوامل اجتماعی و فرهنگی ملی گرایی مصرفی در بین شهروندان شهر اصفهان

صفحات

 صفحه شروع 275 | صفحه پایان 309

چکیده

 بررسی روند توسعه اقتصادی کشورهای پیشرفته نشان می دهد از الزامات پیشرفت اقتصادی جامعه, تقویت ملی گرایی مصرفی و افزایش تمایل مردم به خرید کالاهای داخلی است؛ زیرا توان تولید و اشتغال زایی کشور و مقاوم شدن در برابر تکانه های اقتصادی را افزایش می دهد؛ بنابراین شناخت متغیرهای موثر بر ملی گرایی مصرفی برای اتخاذ راهبردهای مناسب توسط متولیان مرتبط فرهنگی و اقتصادی جامعه لازم است؛ بر این مبنا, هدف این پژوهش تبیین روابط بین متغیرهای موثر بر ملی گرایی مصرفی است. برای رسیدن به این هدف, از روش پیمایشی استفاده شد. برای انجام این روش از پرسشنامه های استاندارد و نیز محقق ساخته مرتبط با متغیر وابسته ملی گرایی مصرفی و متغیرهای مستقل میهن پرستی, نگرش به کالاهای خارجی, آگاهی از کیفیت محصولات, الگوی مصرف بدون نقش, ارزیابی از کالاهای ایرانی, مصرف نمایشی و تشخص پذیری, برای توزیع میان 450 نفر از مردم شهر اصفهان استفاده شد. برخی از یافته های پژوهش نشان می دهد هرچه میهن پرستی, الگوی مصرف و ارزیابی از کالاهای ایرانی بیشتر شود, ملی گرایی مصرفی مردم نیز بیشتر خواهد شد و هرچه نگرش به کالاهای خارجی, آگاهی از کیفیت محصولات, مصرف نمایشی و تشخص پذیری بیشتر شود, ملی گرایی مصرفی کمتر خواهد شد. براساس مدل برازش شده, میهن پرستی با ضریب 361/0 بیشترین شدت تاثیر مثبت و نگرش به کالاهای خارجی با ضریب 223/0-بیشترین شدت تاثیر منفی را بر ملی گرایی مصرفی دارد. همچنین یافته های دیگر این پژوهش نشان می دهد ملی گرایی مصرفی در میان دو جنس مرد و زن و نیز در میان طبقات اقتصادی مختلف مردم اصفهان تفاوت معناداری دارد, اما این متغیر در میان گروه های سنی, گروه های تحصیلی مختلف و متاهل ها و مجردها تفاوت معناداری ندارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مرتضوی، آمنه، نیازی، محسن، و ارشدی، وحید. (1398). تبیین عوامل اجتماعی و فرهنگی ملی گرایی مصرفی در بین شهروندان شهر اصفهان. علوم اجتماعی (دانشکده ادبیات و علوم انسانی مشهد)، 16(2 (پیاپی 34) )، 275-309. SID. https://sid.ir/paper/406586/fa

    Vancouver: کپی

    مرتضوی آمنه، نیازی محسن، ارشدی وحید. تبیین عوامل اجتماعی و فرهنگی ملی گرایی مصرفی در بین شهروندان شهر اصفهان. علوم اجتماعی (دانشکده ادبیات و علوم انسانی مشهد)[Internet]. 1398؛16(2 (پیاپی 34) ):275-309. Available from: https://sid.ir/paper/406586/fa

    IEEE: کپی

    آمنه مرتضوی، محسن نیازی، و وحید ارشدی، “تبیین عوامل اجتماعی و فرهنگی ملی گرایی مصرفی در بین شهروندان شهر اصفهان،” علوم اجتماعی (دانشکده ادبیات و علوم انسانی مشهد)، vol. 16، no. 2 (پیاپی 34) ، pp. 275–309، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/406586/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button