مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

337
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

662
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش الگوی تفکر تعاملی بر دانش ضمنی و دانش آفرینی معلمان دوره ی ابتدایی

صفحات

 صفحه شروع 108 | صفحه پایان 120

چکیده

 زمینه های فکری و قدرت تفکر ازجمله مباحثی هستند که نقش مهمی بر دانش معلمان دارند. هدف پژوهش حاضر, اثربخشی آموزش الگوی تفکر تعاملی بر دانش ضمنی و دانش آفرینی معلمان دوره ی ابتدایی بود. طرح پژوهش نیمه آزمایشی و از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان دوره ابتدایی ناحیه یک شهرستان بهارستان در سال تحصیلی 97-1396 با تعداد 695 نفر بود که از این تعداد 82 نفر به روش نمونه گیری تصادفی چندمرحله ای انتخاب شده و به صورت گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش (41 نفر) و کنترل (41 نفر) قرار گرفتند. به این صورت که ابتدا از بین معلمان شهرستان بهارستان, تعداد 4 مدرسه به صورت تصادفی انتخاب شده و سپس از بین مدارس, معلمان به صورت تصادفی مورد بررسی قرار گرفتند. بسته مورد استفاده الگوی تفکر تعاملی بوده که طی 12 جلسه ی یک ساعته توسط پژوهشگر برای گروه آزمایش, آموزش داده شد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استاندارد دانش ضمنی (2012) و دانش آفرینی (2002) که مورد جرح وتعدیل قرار گرفته است, استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامه ها مورد تأیید قرار گرفته و پایایی پرسشنامه دانش ضمنی و دانش آفرینی نیز به ترتیب 78/0 و 96/0 به دست آمد. تجزیه وتحلیل اطلاعات در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزار SPSS21 انجام شده است. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش تفکر تعاملی بر دانش ضمنی و دانش آفرینی در معلمان تأثیر معناداری دارد (05/p < ) و باعث افزایش دانش ضمنی و دانش آفرینی در معلمان دوره ی ابتدایی می شود؛ بنابراین توجه به الگوی تفکر تعاملی نقش مهمی در بهبود دانش ضمنی و دانش آفرینی معلمان دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    باقری توچائی، متینا، حبیبی کلیبر، رامین، و یارمحمدزاده، پیمان. (1399). اثربخشی آموزش الگوی تفکر تعاملی بر دانش ضمنی و دانش آفرینی معلمان دوره ی ابتدایی. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، 17(38 (پیاپی 65) )، 108-120. SID. https://sid.ir/paper/407352/fa

    Vancouver: کپی

    باقری توچائی متینا، حبیبی کلیبر رامین، یارمحمدزاده پیمان. اثربخشی آموزش الگوی تفکر تعاملی بر دانش ضمنی و دانش آفرینی معلمان دوره ی ابتدایی. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)[Internet]. 1399؛17(38 (پیاپی 65) ):108-120. Available from: https://sid.ir/paper/407352/fa

    IEEE: کپی

    متینا باقری توچائی، رامین حبیبی کلیبر، و پیمان یارمحمدزاده، “اثربخشی آموزش الگوی تفکر تعاملی بر دانش ضمنی و دانش آفرینی معلمان دوره ی ابتدایی،” پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، vol. 17، no. 38 (پیاپی 65) ، pp. 108–120، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/407352/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button