مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

929
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

851
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مبانی طراحی نظام سواد رسانه ای برای مقابله با خبر جعلی

صفحات

 صفحه شروع 235 | صفحه پایان 276

چکیده

خبر جعلی, به دلیل اخلال در گردش اطلاعات صحیح در جوامع مدرن و دموکراتیک, تهدیدی جدی در مسیر انواع گزینشگری های عمومی از جمله انتخابات آزاد به شمار می رود؛ یکی از مهم ترین راه های مقابله با این تهدید, تجهیز کاربران به امکانات سواد رسانه ای است؛ توفیق خبرجعلی در هر جامعه, بستگی تام به شیوه, نوع و میزان بازنشر و مصرف آن از سوی شهروندان کاربر رسانه های جدید دارد؛ از این رو, بررسی چرایی مصرف و باورپذیری خبرهای جعلی از سوی کاربران موضوع مهمی است که می بایست, پیش از هرگونه برنامه ریزی برای طراحی نظام مقابله با خبرهای جعلی با رویکرد سواد رسانه ای, در پی یافتن پاسخ های مناسب برای آن بود. در این مقاله با بررسی جامع منابع علمی موجود و انجام مصاحبه عمیق, سه مضمون سازمان یافته «دلایل مربوط به کاربران», «دلایل مربوط به خبر جعلی» و «دلایل مربوط به جامعه» را با کمک روش تحلیل مضمون ارایه دادیم. یافته ها نشان دادند عواملی چون واقع نمایی خبر جعلی و تطابق آن با منطق و باور افراد, تصدیق انبوه, فرکانس اکتشافی و شکل گیری حباب فیلتر اطراف کاربران, خلا اطلاعاتی, افزایش تعصب و تنزل اعتبار نهادهای رسانه ای, اجرایی و رسمی ازجمله دلایل مصرف و باورپذیری خبر جعلی در جامعه هستند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ساعی، محمدحسین، آزادی، محمدحسین، و البرزی دعوتی، هادی. (1398). مبانی طراحی نظام سواد رسانه ای برای مقابله با خبر جعلی. پژوهشهای ارتباطی (پژوهش و سنجش)، 26(4 (پیاپی 100) )، 235-276. SID. https://sid.ir/paper/408165/fa

    Vancouver: کپی

    ساعی محمدحسین، آزادی محمدحسین، البرزی دعوتی هادی. مبانی طراحی نظام سواد رسانه ای برای مقابله با خبر جعلی. پژوهشهای ارتباطی (پژوهش و سنجش)[Internet]. 1398؛26(4 (پیاپی 100) ):235-276. Available from: https://sid.ir/paper/408165/fa

    IEEE: کپی

    محمدحسین ساعی، محمدحسین آزادی، و هادی البرزی دعوتی، “مبانی طراحی نظام سواد رسانه ای برای مقابله با خبر جعلی،” پژوهشهای ارتباطی (پژوهش و سنجش)، vol. 26، no. 4 (پیاپی 100) ، pp. 235–276، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/408165/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button