مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

747
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

694
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

استفاده مساله ساز از فضای سایبر و خطر بروز اختلال افسردگی در نوجوانان

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 مقدمه و اهداف: سبب شناسی افسردگی در نوجوانان, بسیار پیچیده است. یکی از متغیرهایی که اخیرا, توجه محققان را به خود جلب کرده, استفاده مساله ساز از اینترنت است. مطالعه حاضر, با هدف تعیین رابطه میان استفاده مساله ساز از فضای سایبر و اختلال افسردگی در نوجوانان انجام شد.روش کار: پژوهش حاضر در قالب یک طرح پیمایشی و به صورت مقطعی انجام شد. داده ها از 535 نوجوان (218 پسر و 317 دختر) جمع آوری شدندکه در سال 1390, در دبیرستان های شهر یزد اشتغال به تحصیل داشتند. این افراد, با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای متناسب, انتخاب شدند. ابزار سنجش تحقیق عبارت بودند از: آزمون اعتیاد به اینترنت (IAT) و پرسشنامه افسردگی کودکان (CDI).نتایج: شیوع استفاده مساله ساز از فضای سایبر, 21.7 درصد بوده است. تفاوتی معنادار میان کاربران عادی و کاربران با استفاده مساله ساز از فضای سایبر, از نظر افسردگی کلی (P<0.01) و نیز, مولفه های غمگینی / ناراحتی های جسمانی (P<0.01), خودانگاره منفی / بدبینی (P<0.01), گناه خویشتن (P<0.01), بی حالی (P<0.01) و انزوا (P<0.01) وجود داشت. تحلیل رگرسیون چندگانه سلسله مراتبی نشان داد که استفاده مساله ساز از فضای سایبر, 23.7 درصد از واریانس متغیر افسردگی را تبیین کرد.نتیجه گیری: استفاده مساله ساز از فضای سایبر, یکی از عوامل خطرساز عمده برای سلامت خلقی در نوجوانان است و خطر اختلال افسردگی در نوجوانان را افزایش می دهد. از این رو, مداخله های شناختی رفتاری با هدف تغییر الگوهای استفاده مساله ساز از فضای سایبر به استفاده مطمئن از آن, برای پیشگیری از اختلال های خلقی در نوجوانان, ضروری است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مسعودنیا، ابراهیم. (1391). استفاده مساله ساز از فضای سایبر و خطر بروز اختلال افسردگی در نوجوانان. مجله اپیدمیولوژی ایران، 8(4)، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/409448/fa

    Vancouver: کپی

    مسعودنیا ابراهیم. استفاده مساله ساز از فضای سایبر و خطر بروز اختلال افسردگی در نوجوانان. مجله اپیدمیولوژی ایران[Internet]. 1391؛8(4):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/409448/fa

    IEEE: کپی

    ابراهیم مسعودنیا، “استفاده مساله ساز از فضای سایبر و خطر بروز اختلال افسردگی در نوجوانان،” مجله اپیدمیولوژی ایران، vol. 8، no. 4، pp. 0–0، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/409448/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button