مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

415
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

619
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش خواب در تحکیم حافظه حرکتی کودکان در یک تکلیف توالی دار حرکتی

صفحات

 صفحه شروع 17 | صفحه پایان 32

چکیده

خواب در تحکیم حافظه افراد بزرگسال موثر است, اما تحکیم وابسته به خواب در کودکان همانند بزرگسالان به خوبی مشخص نشده است. بنابراین, هدف از انجام تحقیق حاضر, بررسی تاثیر خواب در تحکیم حافظه حرکتی کودکان بوده است. شرکت کنندگان شامل 32 کودک پسر داوطلب 10تا12سال شهر کرمان که معیارهای ورود به تحقیق را دارا بودند. از تکلیف زمان واکنش زنجیره ای به منظور سنجش حافظه ضمنی کودکان استفاده گردید. شرکت کنندگان شامل دو گروه خواب ((1± ) 8 شب و (1± )8 صبح) و بیداری((1± ) 8 صبح و (1± )8 شب) بودند که پنج بلوک 90 کوششی را در جلسه اکتساب انجام دادند. در فواصل12ساعت تمامی گروه ها آزمون های یادداری (تحکیم) و انتقال را انجام دادند. جهت تحلیل داده ها از آزمون تحلیل واریانس مختلط 2×2 و 2×4 استفاده گردید. نتایج آزمون یادداری و انتقال نشان دادند که زمان واکنش در دو بلوک تفاوت معنی داری داشته است(05/0>P). اما اثر تعاملی بلوک و گروه تفاوت معنی دار نداشته است(05/0 P ≥ ). این امر حاکی از آن است که تحکیم حافظه حرکتی در گروه های خواب و بیداری کودکان شکل گرفت, اما وابسته به خواب نبوده است. یافته ها نشان دادند که ارتقاء و پیشرفت در عملکرد مهارت صرفا بر اثر تمرین و در طول جلسات تمرین به دست نمی آید؛ بلکه بعد از یادگیری مهارت و در دوره خاموش, با گذر زمان حافظه مربوط به مهارت یادگرفته شده, ارتقاء و تحکیم می یابد. بنابراین, خواب عامل ضروری در توسعه یادگیری خاموش و انتقال یادگیری تکلیف توالی دار حرکتی پنهان کودکان نمی باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ایرانمنش، حمیده، صابری کاخکی، علیرضا، طاهری، حمیدرضا، شی، چارلز اچ.، و فضیلت پور، مسعود. (1399). نقش خواب در تحکیم حافظه حرکتی کودکان در یک تکلیف توالی دار حرکتی. روانشناسی شناختی، 8(2 )، 17-32. SID. https://sid.ir/paper/409507/fa

    Vancouver: کپی

    ایرانمنش حمیده، صابری کاخکی علیرضا، طاهری حمیدرضا، شی چارلز اچ.، فضیلت پور مسعود. نقش خواب در تحکیم حافظه حرکتی کودکان در یک تکلیف توالی دار حرکتی. روانشناسی شناختی[Internet]. 1399؛8(2 ):17-32. Available from: https://sid.ir/paper/409507/fa

    IEEE: کپی

    حمیده ایرانمنش، علیرضا صابری کاخکی، حمیدرضا طاهری، چارلز اچ. شی، و مسعود فضیلت پور، “نقش خواب در تحکیم حافظه حرکتی کودکان در یک تکلیف توالی دار حرکتی،” روانشناسی شناختی، vol. 8، no. 2 ، pp. 17–32، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/409507/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button