مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

8,743
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,775
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عالم مثال در آثار علامه حسن زاده آملی و ارتباط آن با تجسم اعمال

صفحات

 صفحه شروع 151 | صفحه پایان 180

چکیده

عالم مثال یکی از عوالم نظام هستی است که از زمان افلاطون تاکنون در مورد آن مباحث مختلفی صورت گرفته است. عالمی که از لحاظ رتبه وجودی فراتر از عالم مادی و فروتر از عالم عقل است, عالمی که ماده جسمانی ندارد ولی خصوصیات مادی از لوازم آن محسوب می شود. در حالی که فیلسوفان مشائی منکر عالم مثال بودند, شهاب الدین سهروردی, از نخستین فیلسوفانی است که برای اثبات این عالم به استدلال پرداخته است. ملاصدرا با شهود عرفانی و دلائل فلسفی به تبیین این عالم پرداخت. وی در بحث تجرد قوه خیال و تقسیم عالم مثال به منفصل و متصل, با شیخ اشراق اختلاف نظر دارد. صدرالمتالهین, تجرد برزخی قوه خیال را اثبات کرده و عالم مثال را همانند عرفا به دو قسم متصل و منفصل تقسیم نموده و آنرا در دو قوس نزول و صعود تبیین کرده است. او با مجرد دانستن قوه خیال و اثبات قوس صعودی برزخ, تجسم اعمال را به نحوی تفسیر نموده است که درک آن بدون تبیین عالم مثال امکان پذیر نیست. علامه حسن زاده آملی نیز در آثارش به این موضوع توجه داشته و می توان او را شارح و تکمیل کننده این بحث دانست. در این مقاله, آثار ایشان در موضوع عالم مثال و مسائل پیرامون آن به ویژه ارتباط آن با تجسم اعمال مورد بررسی قرار گرفته است. از نظر علامه, تجسم اعمال همان تمثل اعمال در ظرف نفس انسانی در عالم مثال متصل می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اسدپور، رضا، و اسماعیلی، اویس. (1392). عالم مثال در آثار علامه حسن زاده آملی و ارتباط آن با تجسم اعمال. فلسفه و کلام (حکمت و فلسفه)، 4(8)، 151-180. SID. https://sid.ir/paper/409641/fa

    Vancouver: کپی

    اسدپور رضا، اسماعیلی اویس. عالم مثال در آثار علامه حسن زاده آملی و ارتباط آن با تجسم اعمال. فلسفه و کلام (حکمت و فلسفه)[Internet]. 1392؛4(8):151-180. Available from: https://sid.ir/paper/409641/fa

    IEEE: کپی

    رضا اسدپور، و اویس اسماعیلی، “عالم مثال در آثار علامه حسن زاده آملی و ارتباط آن با تجسم اعمال،” فلسفه و کلام (حکمت و فلسفه)، vol. 4، no. 8، pp. 151–180، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/409641/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button