مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

268
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

176
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه رشته های تحصیلی جستجوگرانه با نتایج یادگیری: بررسی اثرات میانجی سطوح درگیری دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 120 | صفحه پایان 146

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف بررسی روابط ساختاری میان رشته تحصیلی و نتایج یادگیری دانشجویان, با میانجی سطوح مختلف درگیری دانشجویان شامل تفکر سطح بالا, تلاش های درسی, یادگیری مشارکتی, تعامل استاد-دانشجو, روابط میان فردی و حمایت های دانشگاهی انجام شد. نوع پژوهش توصیفی و طرح آن همبستگی بود. جامعه آماری شامل 5759 نفر از دانشجویان کارشناسی رشته های جستجوگرانه دانشگاه شهید باهنر کرمان بود که از این میان 360 نفر با روش نمونه گیری طبقه ای نسبتی از 4 دانشکده انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه درگیری دانشجویان (اقتباس از پایک و همکاران, 2012) بود. پایایی این ابزار 78/0 برآورد گردید و روایی سازه ابزار نیز با استفاده از روش تحلیل عاملی تاییدی تایید شد. تحلیل داده های پژوهش با نرم افزار لیزرل و از طریق مدل سازی معادله ساختاری انجام شد. نتایج نشان داد که مدل ارایه شده به خوبی با داده ها مطابقت دارد و رابطه بین متغیرها را به درستی تببین می کند. همچنین بر اساس نتایج حاصل, رابطه رشته تحصیلی جستجوگرایانه با تفکر سطح بالا, تلاش های درسی دانشجویان, یادگیری مشارکتی و تعامل استاد-دانشجو مثبت و معنادار بود. علاوه بر این, اگرچه اثر مستقیم رشته تحصیلی بر نتایج یادگیری معنادار نبود, اما اثر غیرمستقیم آن, با میانجی یادگیری مشارکتی, مثبت و معنادار بود. با این حال, سایر اثرات میانجی مولفه های مربوط به سطوح درگیری نیز معنادار نبودند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بخش آزادی، وهاب، و سلطانی، اصغر. (1400). رابطه رشته های تحصیلی جستجوگرانه با نتایج یادگیری: بررسی اثرات میانجی سطوح درگیری دانشجویان. اندیشه های نوین تربیتی، 17(3 (پیاپی 61) )، 120-146. SID. https://sid.ir/paper/409869/fa

    Vancouver: کپی

    بخش آزادی وهاب، سلطانی اصغر. رابطه رشته های تحصیلی جستجوگرانه با نتایج یادگیری: بررسی اثرات میانجی سطوح درگیری دانشجویان. اندیشه های نوین تربیتی[Internet]. 1400؛17(3 (پیاپی 61) ):120-146. Available from: https://sid.ir/paper/409869/fa

    IEEE: کپی

    وهاب بخش آزادی، و اصغر سلطانی، “رابطه رشته های تحصیلی جستجوگرانه با نتایج یادگیری: بررسی اثرات میانجی سطوح درگیری دانشجویان،” اندیشه های نوین تربیتی، vol. 17، no. 3 (پیاپی 61) ، pp. 120–146، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/409869/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button