مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

568
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

485
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر برنامه مداخله حرکتی درشت و ظریف بر یکپارچگی بینایی-حرکتی کودکان 4 تا 6 سال

صفحات

 صفحه شروع 129 | صفحه پایان 147

چکیده

کودکان پیش از دبستان در مطلوب ترین زمان برای رشد مهارت های حرکتی درشت و ظریف هستند. یکپارچگی بینایی-حرکتی مهارت ادراکی-حرکتی مهمی است که کودکان به منظور کسب کارکرد موفقیت آمیز قبل از ورود به مدرسه به آن نیاز دارند. در تحقیق حاضر اثر سه برنامه ی مداخله ای حرکتی (درشت, ظریف و درشت-ظریف) روی یکپارچگی بینایی-حرکتی 80 کودکی بررسی شد که نمرات مهارت های یکپارچگی بینایی-حرکتی کمتر از میانگین داشتند. از بین شرکت کنندگان سه گروه تجربی (60 نفر) و یک گروه کنترل (20 نفر) به طور تصادفی انتخاب شدند. گروه های تجربی در 12 هفته و هر هفته 3 جلسه ی 45 دقیقه ای در برنامة مداخله ای شرکت کردند. نسخه ی ششم آزمون رشد یکپارچگی بینایی-حرکتی بیری-باکتنیکا برای اندازه گیری مهارت های یکپارچگی بینایی-حرکتی آزمودنی ها استفاده شد. تحلیل واریانس مرکب با اندازه های تکراری و آزمون تعقیبی حداقل تفاوت معنا داری برای تحلیل اثرات برنامه های مداخله حرکتی استفاده شد (05/0P<). نتایج میانگین نمرات پیش آزمون-پس آزمون تفاوت معنا داری بین گروه های تجربی و کنترل نشان داد (044/0=P, 831/2=(76, 3)F). نتایج آزمون تعقیبی نشان داد که بین گروه های برنامه ی مداخله ی حرکتی ظریف و درشت-ظریف با گروه کنترل تفاوت آماری معنا داری وجود دارد (به ترتیب 014/0=P و 038/0=P). بنابراین برنامه ی مداخله حرکتی ظریف هم به تنهایی و هم با ترکیب مهارت های حرکتی درشت به بهبود یکپارچگی بینایی-حرکتی در کودکان پیش دبستانی منجر می شود. نتایج این مطالعه پیشنهاد می کند که معلمان مهدکودک و پیش دبستانی باید برنامه ی مداخله ی حرکتی هدفمند شامل مهارت های حرکتی ظریف و درشت را برای بهبود یکپارچگی بینایی-حرکتی کودکان قبل از ورود رسمی به مدرسه به کار ببرند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    میران زاده مهابادی، عطیه، عرب عامری، الهه، باقرزاده، فضل اله، و حومینیان شریف آبادی، داوود. (1400). تاثیر برنامه مداخله حرکتی درشت و ظریف بر یکپارچگی بینایی-حرکتی کودکان 4 تا 6 سال. رشد و یادگیری حرکتی-ورزشی (حرکت)، 13(2 )، 129-147. SID. https://sid.ir/paper/410026/fa

    Vancouver: کپی

    میران زاده مهابادی عطیه، عرب عامری الهه، باقرزاده فضل اله، حومینیان شریف آبادی داوود. تاثیر برنامه مداخله حرکتی درشت و ظریف بر یکپارچگی بینایی-حرکتی کودکان 4 تا 6 سال. رشد و یادگیری حرکتی-ورزشی (حرکت)[Internet]. 1400؛13(2 ):129-147. Available from: https://sid.ir/paper/410026/fa

    IEEE: کپی

    عطیه میران زاده مهابادی، الهه عرب عامری، فضل اله باقرزاده، و داوود حومینیان شریف آبادی، “تاثیر برنامه مداخله حرکتی درشت و ظریف بر یکپارچگی بینایی-حرکتی کودکان 4 تا 6 سال،” رشد و یادگیری حرکتی-ورزشی (حرکت)، vol. 13، no. 2 ، pp. 129–147، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/410026/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button