مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

596
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

713
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش فلسفه ورزی بر تفکر مراقبتی دانش آموزان ابتدایی

صفحات

 صفحه شروع 69 | صفحه پایان 88

چکیده

تفکر مراقبتی, اندیشه ای است که به ارزش های مستتردر تمام امور می پردازد, و به چرایی ارزشمندی یک امر و تاثیر این ارزشها در قضاوتها و تصمیمات اخلاقی انسانها اهمیت می دهد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش فلسفه ورزی بر رشد تفکر مراقبتی دانش آموزان پسر پایه ششم منطقه سنگر از توابع شهرستان رشت در ایران انجام شده است. این پژوهش آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پایه ششم منطقه سنگر بود که از میان آنها 60 نفر به روش نمونه گیری خوشه ای دو مرحله ای انتخاب شدند و در دوگروه 30 نفره آزمایش و کنترل جایگزین شدند, جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه تفکر مراقبتی هدایتی (1396) استفاده شد. به منظور اجرای متغیر مستقل, هشت داستان از کتب کهن پارسی, مذهبی و متون بین المللی برای گروه آزمایش انتخاب شد که در هشت جلسه 70 دقیقه ای و هر جلسه یک داستان مورد کندوکاو قرار گرفت. داده ها با استفاده از روش آمار توصیفی و تحلیل کوواریانس ANCOVA و نرم افزار SPSS21مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که برنامه های آموزش فلسفه ورزی (فبک) بر میزان بر رشد تفکر مراقبتی دانش آموزان تاثیرمثبت و معناداری می گذارد. میزان اندازه اثر آموزش ها در تفکر مراقبتی 64 درصد بود. از آنجا که داشتن ذهن فلسفی می تواند انسان را به درک صحیح وعمیق ارزشها وادارد, رویکرد فلسفه برای کودکان می تواند بعنوان رویکردی راهبردی در این برنامه محسوب گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حمیدی، فریده، امام جمعه، محمدرضا، و نامی، امیر. (1399). تاثیر آموزش فلسفه ورزی بر تفکر مراقبتی دانش آموزان ابتدایی. اندیشه های نوین تربیتی، 16(3 )، 69-88. SID. https://sid.ir/paper/412392/fa

    Vancouver: کپی

    حمیدی فریده، امام جمعه محمدرضا، نامی امیر. تاثیر آموزش فلسفه ورزی بر تفکر مراقبتی دانش آموزان ابتدایی. اندیشه های نوین تربیتی[Internet]. 1399؛16(3 ):69-88. Available from: https://sid.ir/paper/412392/fa

    IEEE: کپی

    فریده حمیدی، محمدرضا امام جمعه، و امیر نامی، “تاثیر آموزش فلسفه ورزی بر تفکر مراقبتی دانش آموزان ابتدایی،” اندیشه های نوین تربیتی، vol. 16، no. 3 ، pp. 69–88، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/412392/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button