مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

212
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

484
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش روانی گروهی بر میزان اضطراب مراقبین اصلی بیماران دوقطبی

صفحات

 صفحه شروع 78 | صفحه پایان 86

چکیده

 مقدمه: اعضای خانواده بیماران روانی اغلب احساس ناتوانی و تجربه دیسترس, اضطراب, افسردگی و مشکلات اقتصادی دارند. هدف این مطالعه تعیین تاثیر مداخلات آموزشی گروهی بر میزان اضطراب مراقبین اصلی بیماران مبتلابه اختلال دوقطبی نوع یک در اولین بار بستری می باشد. روش کار: پژوهش حاضر یک کار آزمایی بالینی با گروه شاهد و به روش نمونه گیری آسان (در دسترس) انتخاب و به شکل تصادفی در دو گروه برابر آزمایشی (32 نفر) و شاهد (32 نفر) جای گیری شد. محقق برای گردآوری داده ها دو پرسشنامه ی داده های دموگرافیک و پرسشنامه ی اضطراب بک در 2 مرحله که شامل پیش از انجام مداخله و پس از انجام مداخله استفاده شد و از هر دو گروه, تقاضا شد, در جلسه ای حضور یابند و به صورت گروهی پس آزمون (پرسشنامه اضطراب بک) را تکمیل کنند. جلسه آموزشی, حمایتی برای گروه های آزمون با حضور مراقب اصلی, هفته ای دو جلسه و هر جلسه به مدت 90 دقیقه برگزار گردید. در طی هشت جلسه مداخلات روانی آموزشی گروهی را دریافت کردند و گروه کنترل پس از پیش آزمون در این مدت هیچ گونه مداخله ای دریافت نکردند. برای آنالیز داده ها از نرم افزار SPSS نسخه ی 20 و نیز مقدار p-value<0. 05 استفاده شد. یافته ها: میانگین میزان اضطراب در گروه آزمایش در پیش آزمون 44/37 با انحراف معیار 76/11 و در گروه گواه 53/29 با انحراف معیار 89/8 بود. میانگین میزان اضطراب در گروه آزمایش در پس آزمون 22/12 با انحراف معیار 84/7 و در گروه گواه 41/28 با انحراف معیار 10/9 بود. میانگین میزان اضطراب در گروه آزمایش در پیگیری 69/6 با انحراف معیار 81/4 و در گروه گواه 31/27 با انحراف معیار 44/9 بود. نتیجه گیری: مداخله آموزش روانی گروهی طراحی شده ای که در این پژوهش مورداستفاده قرارگرفته توانسته است تغییرات مطلوبی در آگاهی مراقبین در رابطه با مراقبت از بیماران مبتلابه اختلال دوقطبی نوع I ایجاد نماید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    مرادی بگلویی، محمد، جاودانی، حسین، اسماعیلی، سمیه، و شهسواری، سعید. (1399). تاثیر آموزش روانی گروهی بر میزان اضطراب مراقبین اصلی بیماران دوقطبی. روان پرستاری، 8(5 )، 78-86. SID. https://sid.ir/paper/412439/fa

    Vancouver: کپی

    مرادی بگلویی محمد، جاودانی حسین، اسماعیلی سمیه، شهسواری سعید. تاثیر آموزش روانی گروهی بر میزان اضطراب مراقبین اصلی بیماران دوقطبی. روان پرستاری[Internet]. 1399؛8(5 ):78-86. Available from: https://sid.ir/paper/412439/fa

    IEEE: کپی

    محمد مرادی بگلویی، حسین جاودانی، سمیه اسماعیلی، و سعید شهسواری، “تاثیر آموزش روانی گروهی بر میزان اضطراب مراقبین اصلی بیماران دوقطبی،” روان پرستاری، vol. 8، no. 5 ، pp. 78–86، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/412439/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button