مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

518
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

801
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مطالعه تطبیقی و طراحی الگوی مفهومی سواد رسانه ای مبتنی بر اسناد تحولی آموزش و پرورش ایران

صفحات

 صفحه شروع 133 | صفحه پایان 164

چکیده

 هدف پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی بومی-اسلامی سواد رسانه ای مبتنی بر اسناد تحولی آموزش و پرورش در نظام تربیت رسمی و عمومی ایران درسال 1399 انجام شد. روش با استفاده از روش مطالعه کتابخانه ای و اسنادی, به مطالعه تطبیقی تجارب کشورهای پیشرو در زمینه سوادرسانه ای و مطالعه تحلیلی اسناد تحولی آموزش و پروش پرداخته شد. جامعه پژوهش شامل اسناد واطلاعات در خصوص سوادرسانه ای در سه کشور پیشرو کانادا, ژاپن و استرالیا و اسناد تحولی آموزش و پرورش شامل سند مبانی نظری تحول بنیادین, سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و دیگر اسناد پشتیبان آن است. در این پژوهش از روش نمونه گیری هدفمند و به منظور تحلیل اسناد تحولی از ابزار تحلیل محتوای کیفی استقرایی تا سطح کدگذاری باز استفاده شد. یافته ها یافته های تحقیق حاکی از مفهوم سازی سوادرسانه ای در باز تعریفی از همه ابعاد (مبانی, تعریف, ویژگی ها, رویکرد و چشم انداز) بود. براین اساس الگوی سواد رسانه ای مبتنی برارزش ها و مبانی جهان بینی توحیدی, با تاکیدبرمقام خلیفه اللهی, تعقل ورزی, مسیولیت پذیری, معرفت یابی, محدودیت شناخت, تاکید برحیات طیبه(مبتنی بررشد فردی و جمعی), مراتبی بودن حیات طیبه, عدالت تربیتی, تاکید بر احسان و گذشت, تاکید برارتقای بعدزیباشناختی در تمامی مولفه ها طراحی شد. از مهم ترین ویژگی های این الگو, رویکرد و چشم انداز"موقعیت شناسی و موقعیت آفرینی در فضای رسانه ای" و"تکوین و تعالی پیوسته هویت رسانه ای متربیان" است. نتیجه گیری از این رو با طراحی چنین الگوی مفهومی, تمامی فرآیندهای سواد رسانه ای در کشور جهت بومی-اسلامی یافته و از تشتت و اغتشاش رهایی می یابد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نورانی، زهرا، حسینی، سیدبشیر، گودرزی، اکرم، و کشاورز، سوسن. (1400). مطالعه تطبیقی و طراحی الگوی مفهومی سواد رسانه ای مبتنی بر اسناد تحولی آموزش و پرورش ایران. مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، 6(2 (19 پیاپی) )، 133-164. SID. https://sid.ir/paper/413069/fa

    Vancouver: کپی

    نورانی زهرا، حسینی سیدبشیر، گودرزی اکرم، کشاورز سوسن. مطالعه تطبیقی و طراحی الگوی مفهومی سواد رسانه ای مبتنی بر اسناد تحولی آموزش و پرورش ایران. مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی[Internet]. 1400؛6(2 (19 پیاپی) ):133-164. Available from: https://sid.ir/paper/413069/fa

    IEEE: کپی

    زهرا نورانی، سیدبشیر حسینی، اکرم گودرزی، و سوسن کشاورز، “مطالعه تطبیقی و طراحی الگوی مفهومی سواد رسانه ای مبتنی بر اسناد تحولی آموزش و پرورش ایران،” مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، vol. 6، no. 2 (19 پیاپی) ، pp. 133–164، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/413069/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button