مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

437
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

330
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش پیش بینی کنندگی متغیرهای جمعیت شناختی و هوش شناختی، هیجانی و معنوی در انگیزه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر

صفحات

 صفحه شروع 31 | صفحه پایان 43

چکیده

 سابقه و هدف: اهمیت معنویت و رشد معنوی در انسان, در چند دهه گذشته به صورتی روزافزون توجه روان شناسان و متخصصان بهداشت روانی را به خود جلب کرده است. همچنین مطالعات نشان داده که عوامل انگیزشی در درگیری شناختی بر فرایند یادگیری تاثیرگذار است. ازاین رو هدف پژوهش حاضر بررسی نقش پیش بینی کنندگی متغیرهای جمعیت شناختی و هوش شناختی, هیجانی و معنوی بر انگیزه پیشرفت تحصیلی بود. روش کار: این مطالعه توصیفی از نوع علی-مقایسه ای است. جامعه آماری پژوهش کلیه دانش آموزان دختر 12 تا 13 سال شهر تهران در سال 1397 بودند که از میان آنان نمونه ای به حجم 280 نفر به روش نمونه گیری چندمرحله ای از مدارس دولتی انتخاب شد. داده ها با استفاده از آزمون هوشی وکسلر (ویرایش چهارم), پرسش نامه های انگیزه پیشرفت هرمنس, هوش معنوی ناصری, هوش هیجانی شوت و پرسش نامه وضعیت اجتماعی و اقتصادی جمع آوری؛ و با استفاده از تحلیل رگرسیون تجزیه و تحلیل شد. در این پژوهش همه موارد اخلاقی رعایت شده است و مولفان مقاله هیچ گونه تضاد منافعی گزارش نکرده اند. یافته ها: نتایج نشان داد که انگیزش پیشرفت با هوش شناختی, هیجانی و معنوی رابطه مستقیم و معنی داری داشت (با سطح اطمینان 99 درصد (1P<%)). به عبارتی با افزایش میزان متغیرهای مستقل (هوش شناختی, هیجانی و معنوی), سطح انگیزش پیشرفت نیز افزایش یافت. نتیجه گیری: بر اساس نتایج به دست آمده, هوش شناختی, هیجانی و معنوی تاثیر معناداری بر میزان انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارد و با افزایش هریک از این متغیرها, سطح انگیزه پیشرفت در دانش آموزان بالا می رود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    موسوی، سیده الناز، سالک ابراهیمی، لیلا، احمدی، غلامرضا، بلال حبشی، سهیلا، مسجدی آرانی، عباس، و کیانی مقدم، امیرسام. (1399). نقش پیش بینی کنندگی متغیرهای جمعیت شناختی و هوش شناختی, هیجانی و معنوی در انگیزه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر. پژوهش در دین و سلامت، 6(3 )، 31-43. SID. https://sid.ir/paper/413298/fa

    Vancouver: کپی

    موسوی سیده الناز، سالک ابراهیمی لیلا، احمدی غلامرضا، بلال حبشی سهیلا، مسجدی آرانی عباس، کیانی مقدم امیرسام. نقش پیش بینی کنندگی متغیرهای جمعیت شناختی و هوش شناختی, هیجانی و معنوی در انگیزه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر. پژوهش در دین و سلامت[Internet]. 1399؛6(3 ):31-43. Available from: https://sid.ir/paper/413298/fa

    IEEE: کپی

    سیده الناز موسوی، لیلا سالک ابراهیمی، غلامرضا احمدی، سهیلا بلال حبشی، عباس مسجدی آرانی، و امیرسام کیانی مقدم، “نقش پیش بینی کنندگی متغیرهای جمعیت شناختی و هوش شناختی, هیجانی و معنوی در انگیزه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر،” پژوهش در دین و سلامت، vol. 6، no. 3 ، pp. 31–43، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/413298/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button