مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

225
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

480
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

کارکرد اجتماعی مدرسه در بخارا (سده های 10 تا 14ق)

صفحات

 صفحه شروع 39 | صفحه پایان 52

چکیده

 با تاسیس سلسله شیبانیان (1007-906ق/ 1599-1500م) در بخارا, مدرسه به عنوان محوری ترین رکن نظام تعلیم و تربیت اسلامی و همچنین به مثابه رکنی مهم در تربیت علما و نخبگان جامعه که از پیشینه درخشانی در ماوراء النهر برخوردار بود, موردتوجه و حمایت خوانین اوزبک قرار گرفت. این حمایت صرفا از جانب شیبانیان انجام نشد, از سوی حکومت های اشترخانی (1200-1007ق/ 1785-1599م) و منغیت (1339-1200ق/ 1920-1785م), که متعاقبا در این منطقه به قدرت رسیدند با شدت و ضعف دنبال شد. پژوهش حاضر در نظر دارد با استفاده از منابع تاریخی و آرشیوی و با رویکرد توصیفی-تحلیلی, به این پرسش پاسخ دهد که کارکرد اجتماعی مدرسه در بخارا در سده های 10 تا 14ق چه بوده است؟ دستاوردهای پژوهش روشن می سازد که طلاب علوم دینی که از اطراف و اکناف برای گذراندن دوره تحصیلات تکمیلی به بخارا می آمدند, پس از طی دوره تحصیل در بخش های مختلف اجتماعی و در مناصب مهمی چون صدر, شیخ الاسلام, قاضی کلان, امام جمعه و غیره منصوب و از این طریق علاوه بر رفع و رجوع امور اجتماعی, در هدایت و اثربخشی بر طبقات عامه جامعه تاثیرگذار بودند. جهت دهی نخبگان در جامعه بخارا به سمتی بود که مطامع نظام حاکم را تامین می نمود و حاکم اوزبک با انتصاب عالمان تربیت یافته در مدارس به مناصب مهم اجتماعی, درصدد تبلیغ و پیاده سازی ایدیولوژی نظام حاکم به دست این نخبگان بود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عرب عامری، مصطفی. (1400). کارکرد اجتماعی مدرسه در بخارا (سده های 10 تا 14ق). پژوهشنامه خراسان بزرگ، 11(43 )، 39-52. SID. https://sid.ir/paper/414005/fa

    Vancouver: کپی

    عرب عامری مصطفی. کارکرد اجتماعی مدرسه در بخارا (سده های 10 تا 14ق). پژوهشنامه خراسان بزرگ[Internet]. 1400؛11(43 ):39-52. Available from: https://sid.ir/paper/414005/fa

    IEEE: کپی

    مصطفی عرب عامری، “کارکرد اجتماعی مدرسه در بخارا (سده های 10 تا 14ق)،” پژوهشنامه خراسان بزرگ، vol. 11، no. 43 ، pp. 39–52، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/414005/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button