مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

204
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

505
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی و اعتباریابی الگوی بین المللی سازی آموزش عالی دانشگاه های علوم پزشکی کشور

صفحات

 صفحه شروع 49 | صفحه پایان 61

چکیده

 مقدمه: بین المللی سازی آموزش عالی واکنشی فعال و مبتکرانه به پدیده جهانی شدن است و این فرایند برابر اسناد بالادستی کشور به عنوان یک اولویت و ضرورت برای آموزش عالی تعیین شده است. هدف از انجام پژوهش طراحی و اعتباریابی الگوی بین المللی سازی آموزش عالی برای دانشگاه های علوم پزشکی کشور بود. روش کار: برای انجام پژوهش از روش تحقیق ترکیبی استفاده گردید. در بخش کیفی از طریق نظریه زمینه ای با بررسی متون و مصاحبه نیمه ساختار یافته با 20 نفر از خبرگان الگوی بین المللی سازی طراحی و در بخش کمی اعتبار و برازش الگو با تکمیل پرسشنامه توسط 124 نفر از صاحبنظران از طریق تحلیل مدل یابی معادلات ساختاری تعیین شد. نتایج: الگوی بین المللی سازی آموزش عالی دانشگاه های علوم پزشکی داری 16 عامل اصلی و 71 عامل فرعی است, عوامل اصلی شامل 8 عامل شرایطی (حاکمیت-مدیریت دانشگاه-اساتید-فناوری اطلاعات-زبان و فرهنگ-ساختار دانشگاه-مدیریت منابع انسانی-مدیریت منابع فیزیکی و مالی) 4 عامل فرایندی (کارکرد دولت-مدیریت امور بین الملل-آموزش بین المللی-پژوهش بین المللی) و 4 عامل پیامدی (توسعه کشور-توسعه دانشگاه-دانشجو و دانش آموخته-تعالی سازمانی دانشگاه) است. در بخش کمی نتایج تحلیل عاملی مرتبه اول و دوم نشان داد که عوامل 16 گانه دارای بار عاملی کافی جهت پیش بینی الگوی بین المللی سازی آموزش عالی هستند. شاخص های اندازه گیری برازش الگوی نهایی از جمله مقدار نسبت مجذور خی به درجه آزادی (CMIN/DF) برابر با 068/2, مقدار شاخص ریشه دوم میانگین مربعات باقی مانده (RMSEA) برابر با 057/0, میزان شاخص نکویی برازش (GFI), شاخص تعدیل شده نکویی برازش (AGFI), شاخص برازش تطبیقی (CFI), شاخص برازش هنجار شده بنتلر بونت (NNFI), شاخص برازش توکر-لویس (TLI), شاخص برازش افزایشی (IFI) و شاخص برازش نسبی (RFI) بالاتر از 90/0 بودند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ولی مقدم زنجانی، سحر، کمالی، نقی، و مجتبی زاده، محمد. (1400). طراحی و اعتباریابی الگوی بین المللی سازی آموزش عالی دانشگاه های علوم پزشکی کشور. راهبردهای آموزش (راهبردهای آموزش در علوم پزشکی)، 14(2 )، 49-61. SID. https://sid.ir/paper/414592/fa

    Vancouver: کپی

    ولی مقدم زنجانی سحر، کمالی نقی، مجتبی زاده محمد. طراحی و اعتباریابی الگوی بین المللی سازی آموزش عالی دانشگاه های علوم پزشکی کشور. راهبردهای آموزش (راهبردهای آموزش در علوم پزشکی)[Internet]. 1400؛14(2 ):49-61. Available from: https://sid.ir/paper/414592/fa

    IEEE: کپی

    سحر ولی مقدم زنجانی، نقی کمالی، و محمد مجتبی زاده، “طراحی و اعتباریابی الگوی بین المللی سازی آموزش عالی دانشگاه های علوم پزشکی کشور،” راهبردهای آموزش (راهبردهای آموزش در علوم پزشکی)، vol. 14، no. 2 ، pp. 49–61، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/414592/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button