مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

408
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

559
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر کارگاه های مهارت آموزی زنان و زایمان در مرکز مهارت های بالینی، بر دانش و عملکرد بالینی کارآموزان پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی البرز در سال 1397

صفحات

 صفحه شروع 69 | صفحه پایان 78

چکیده

دانشجویان پزشکی باید در کنار یادگیری آموزه های تیوری, مهارت های بالینی را نیز کسب نمایند. مرکز مهارت های بالینی محیطی ایمن و بدون استرس می باشد که در آن دانشجویان پزشکی می توانند زیر نظر مربی و با استفاده از امکانات آموزشی به کسب مهارت های شغلی و بالینی در قالب کارگاه های آموزشی بپردازند لذا این مطالعه با هدف بررسی تاثیر کارگاه های مهارت آموزی در مرکز مهارت های بالینی, بر دانش و عملکرد بالینی کارآموزان پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی البرز در سال 1397 انجام شد. مواد و روش ها: مطالعه حاضر یک مطالعه نیمه تجربی است که در آن کارآموزان بخش زنان رشته پزشکی در سال 97 که مجموعا 46 نفر بودند شرکت داشتند. ابتدا 8 مهارت اصلی بخش زنان به صورت سخنرانی, اسلاید و کار عملی به آنان آموزش داده شد و از آنان یک پیش آزمون کتبی چهارگزینه ای و یک پیش آزمون عملی به صورت آسکی OSCE))-(Objective Structured Clinical Examination) گرفته شد. سپس دانشجویان به روش تصادفی به دو گروه مورد و شاهد تقسیم شدند. گروه شاهد برای کارآموزی به بخش زنان معرفی شدند و گروه مورد ابتدا در کارگاه های مهارت آموزی به روش شبیه سازی شده شرکت کردند و سپس به بخش زنان جهت کارآموزی معرفی شدند. پس از اتمام دوره آزمون های کتبی و عملی برای هر دو گروه تکرار شد و مقایسه انجام گرفت. از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (t زوج) برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد. یافته ها: پس از مداخله و تشکیل کارگاه های شبیه سازی شده و اتمام دوره کارآموزی میانگین نمرات پس آزمون کتبی در گروه مورد و شاهد تفاوت معنی داری را نشان داد (P-value= 0. 027). در بخش ارزیابی عملکرد نیز پس از مداخله میانگین نمرات آسکی در گروه مورد و شاهد تفاوت معنی داری را با یکدیگر نشان داد (P-value= 0. 009). یافته ها نشان داد که در بخش دانش پایه, میانگین افزایش نمرات پس آزمون در آزمون کتبی در گروه مورد نسبت به گروه شاهد 39/2 نمره بیشتر بود و در بخش عملی افزایش میانگین نمرات گروه مورد نسبت به گروه شاهد 48/19 نمره افزایش داشت. نتیجه گیری: با بررسی یافته ها و توجه به افزایش نمره آزمون کتبی و عملی در گروه مورد مشخص می شود که تشکیل کارگاه های مهارت آموزی در مرکز مهارت های بالینی قبل از دوره کارورزی, تاثیر مثبتی بر افزایش سطح دانش پایه و افزایش توانمندی دانشجویان در انجام مهارت های مربوط به بخش زنان داشته است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اکبری لاکه، مریم، یزدانی، شهروز، باده نوش، بیتا، رحیم زاده، میترا، و آقاخانی، لیلا. (1399). تاثیر کارگاه های مهارت آموزی زنان و زایمان در مرکز مهارت های بالینی, بر دانش و عملکرد بالینی کارآموزان پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی البرز در سال 1397. نشریه دانشگاه علوم پزشکی البرز، 10(1 )، 69-78. SID. https://sid.ir/paper/414805/fa

    Vancouver: کپی

    اکبری لاکه مریم، یزدانی شهروز، باده نوش بیتا، رحیم زاده میترا، آقاخانی لیلا. تاثیر کارگاه های مهارت آموزی زنان و زایمان در مرکز مهارت های بالینی, بر دانش و عملکرد بالینی کارآموزان پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی البرز در سال 1397. نشریه دانشگاه علوم پزشکی البرز[Internet]. 1399؛10(1 ):69-78. Available from: https://sid.ir/paper/414805/fa

    IEEE: کپی

    مریم اکبری لاکه، شهروز یزدانی، بیتا باده نوش، میترا رحیم زاده، و لیلا آقاخانی، “تاثیر کارگاه های مهارت آموزی زنان و زایمان در مرکز مهارت های بالینی, بر دانش و عملکرد بالینی کارآموزان پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی البرز در سال 1397،” نشریه دانشگاه علوم پزشکی البرز، vol. 10، no. 1 ، pp. 69–78، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/414805/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button