مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

278
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

477
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش فرایندهای شناختی پاس در تبیین توانایی خواندن کلمه و درک متن در کودکان مبتلا به نارساخوانی

صفحات

 صفحه شروع 268 | صفحه پایان 279

چکیده

 زمینه و هدف: نارساخوانی, اختلالی عصبی تحولی است که اخیراً پژوهشگران بر همبسته های شناختی این اختلال متمرکز شده اند. شناسایی فرایندهای شناختی این گروه از افراد می تواند درک عمیق تری از این اختلال و هدایت برنامه های مداخله ای مؤثر, فراهم کند. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش فرایندهای شناختی پاس (برنامه ریزی, توجه, پردازش هم زمان, و متوالی) در تبیین توانایی خواندن کلمه و درک متن در کودکان مبتلا به نارساخوانی انجام شد. روش: روش پژوهش توصیفی, از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این مطالعه شامل تمامی دانشآموزان نارساخوان مشغول به تحصیل در پایه دوم تا پنجم ابتدایی شهر اصفهان در سال 1397-1396 بود که نمونه ای به حجم 100 دانش آموز از این جامعه به صورت نمونهگیری چندمرحلهای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از ماتریسهای پیش رونده ریون (1956), آزمون خواندن و نارساخوانی (کرمی نوری و مرادی, 1384) و ویرایش دوم نظام سنجش شناختی (ناگلیری, داس و گلدشتاین, 2014) استفاده شد. دادهها با روش آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان داد که "خواندن کلمه" با پردازش هم زمان, متوالی, و توجه؛ و "درک متن" با پردازش هم زمان, متوالی, برنامه ریزی, و توجه, رابطه دارد (0/01p≤ ). بر اساس نتایج تحلیل رگرسیون, پردازش متوالی و هم زمان, 49 درصد از واریانس متغیر "خواندن کلمه"؛ و برنامه ریزی و پردازش متوالی, 44 درصد از واریانس متغیر "درک متن" را پیش بینی می کنند. نتیجه گیری: نتایج نشان داد که کودکان نارساخوان, دارای عملکرد ناقص در سطح پردازش هم زمان, متوالی, و برنامهریزی هستند. این یافته ها می تواند در فرایند تشخیص و طراحی مداخلات برای اختلال نارساخوانی, مفید باشد. در واقع شناسایی فرایندهای شناختی مربوط به فرایند خواندن میتواند درک عمیق تری از چگونگی تسهیل و بهبود عملکرد خواندن از طریق آموزش صریح فرایندهای پاس, فراهم آورد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صمدی، مریم، قمرانی، امیر، و فرامرزی، سالار. (1399). نقش فرایندهای شناختی پاس در تبیین توانایی خواندن کلمه و درک متن در کودکان مبتلا به نارساخوانی. سلامت روان کودک (روان کودک)، 7(2 )، 268-279. SID. https://sid.ir/paper/414942/fa

    Vancouver: کپی

    صمدی مریم، قمرانی امیر، فرامرزی سالار. نقش فرایندهای شناختی پاس در تبیین توانایی خواندن کلمه و درک متن در کودکان مبتلا به نارساخوانی. سلامت روان کودک (روان کودک)[Internet]. 1399؛7(2 ):268-279. Available from: https://sid.ir/paper/414942/fa

    IEEE: کپی

    مریم صمدی، امیر قمرانی، و سالار فرامرزی، “نقش فرایندهای شناختی پاس در تبیین توانایی خواندن کلمه و درک متن در کودکان مبتلا به نارساخوانی،” سلامت روان کودک (روان کودک)، vol. 7، no. 2 ، pp. 268–279، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/414942/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button