مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

841
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

682
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی ویژگی های روانسنجی نسخه فارسی مقیاس واکنش پذیری هیجانی در دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 302 | صفحه پایان 312

کلیدواژه

پرسشنامه واکنش پذیری هیجانی (ERS)Q1

چکیده

 مقدمه و هدف: واکنش پذیری هیجانی در ایجاد و تداوم بسیاری از اختلالات روانشناختی نقش دارد, اما ابزارهای سنجش این مولفه محدود است. هدف مطالعه حاضر, بررسی کفایت روانسنجی نسخه فارسی مقیاس واکنش پذیری هیجانی (ERS) در ایران بود. روش کار: پژوهش حاضر از نوع مقطعی است. نمونه پژوهش شامل 300 دانشجوی دانشگاه کاشان بود که به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده پرسشنامه های واکنش پذیری هیجانی (ERS), اضطراب سلامت (F-SHAI), حساسیت اضطرابی (ASI) و سیستم های بازداری/ فعالسازی رفتاری کارور و وایت (BAS/BIS) بود. ساختار عاملی پرسشنامه با استفاده از روش تحلیل عامل تاییدی و اکتشافی مورد بررسی قرار گرفت. همچنین اعتبار همگرا با پرسشنامه اضطراب سلامت (F-SHAI ), پر سشنامه حساسیت اضطرابی( ASI) و پرسشنامه سیستم های بازداری/ فعالسازی رفتاری کارور و وایت (BAS/BIS) و پایایی بازآزمایی و همسانی درونی پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفت. یافته ها: در تحلیل عامل تاییدی, مدل سه عاملی این پرسشنامه تایید نشد. نتایج تحلیل عامل اکتشافی 4 عامل: سرعت واکنش هیجانی, شدت هیجان, پایداری هیجانی و حساسیت هیجانی استخراج شد و در ادامه تحلیل عامل تاییدی, این مدل را تایید کرد. اعتبار همگرای این پرسشنامه با پرسشنامه اضطراب سلامت (0/33=r), حساسیت اضطرابی (0/41=r) مطلوب بود و همبستگی پرسشنامه سیستم های بازداری/ فعالسازی رفتاری (BAS/BIS) معنادار نبود (0/1=p), که این نشان از اعتبار واگرای مقیاس دارد. همسانی درونی (به روش آلفای کرونباخ) و پایایی بازآزمایی به ترتیب 0/92 و 0/72 به دست آمد. نتیجه گیری: مقیاس واکنش پذیری هیجانی (ERS) برای سنجش شدت, سرعت, حساسیت و پایداری هیجانی بزرگسالان ایرانی, ابزاری مناسب و دارای کفایت روانسنجی مناسب است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مقبلی هنزائی، معصومه، زنجانی، زهرا، و امیری، عبداله. (1399). بررسی ویژگی های روانسنجی نسخه فارسی مقیاس واکنش پذیری هیجانی در دانشجویان. مجله دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، 7(1 )، 302-312. SID. https://sid.ir/paper/414945/fa

    Vancouver: کپی

    مقبلی هنزائی معصومه، زنجانی زهرا، امیری عبداله. بررسی ویژگی های روانسنجی نسخه فارسی مقیاس واکنش پذیری هیجانی در دانشجویان. مجله دانشگاه علوم پزشکی جیرفت[Internet]. 1399؛7(1 ):302-312. Available from: https://sid.ir/paper/414945/fa

    IEEE: کپی

    معصومه مقبلی هنزائی، زهرا زنجانی، و عبداله امیری، “بررسی ویژگی های روانسنجی نسخه فارسی مقیاس واکنش پذیری هیجانی در دانشجویان،” مجله دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، vol. 7، no. 1 ، pp. 302–312، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/414945/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button