مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

776
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

389
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

شناسایی مولفه های پیشگیری از قلدری کودکان در نظریه روان شناسی فردی: یک مطالعه کیفی

صفحات

 صفحه شروع 219 | صفحه پایان 233

چکیده

 زمینه و هدف: قلدری پدیده ای بسیار شایع است که عواقب روان شناختی زیادی را به دنبال دارد. قلدری ممکن است آغاز اختلال شخصیت ضد اجتماعی و رفتارهای خشن در نوجوانی و بزرگسالی باشد. یکی از روی آوردها و برنامه های درمانی برای پدیده قلدری, برنامه پیشگیری و اصلاح این رفتار منفی در کودکان و نوجوانان است. مطابق با این برنامه, آموزش کودکان و نوجوانان موجب افزایش شناخت آنان از ماهیت اختلال شده و به آنها کمک می کند تا رفتارهای نا مناسب خود را مهار کرده و کاهش دهند. بدین ترتیب پژوهش حاضر با هدف شناسایی مولفه های پیشگیری از رفتار قلدری در چارچوب نظریه روان شناسی فردی انجام شد. روش: روش این پژوهش, کیفی و نمونه مورد مطالعه شامل 5 کتاب از آثار ترجمه شده از آلفرد آدلر و درایکورس درباره شیوه های مقابله با قلدری در کودکان بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها, از روش تحلیل مضمون استقرایی؛ و به منظور تعیین اعتبار, از روش کدگذاری همزمان استفاده شد. یافته ها: بر اساس نتایج به دست آمده, 7 مولفه اصلی استخراج شد که عبارت اند از: جلب مشارکت خانواده و مدرسه؛ استفاده از گروه و ارتباط دوستانه؛ برقراری ارتباط برابر؛ جایگاه و مسیولیت؛ شناخت کودک, اصلاح باورها و رفتار؛ و امید, دلگرمی, و توانمندسازی. نتیجه گیری: یافته های پژوهش نشان می دهند که آثار کلاسیک نظریه پردازان روان شناسی فردی, منبع سودمندی برای یافتن رهنمودهای پیشگیرانه و مداخله ای برای قلدری هستند و شاید بتوان گفت روان شناسی فردی به دلیل تاکید بر بافت اجتماعی, پیشگیری, و تاکید بر نقاط قوت کودکان و نوجوانان, چارچوب مناسبی را برای درک و پیشگیری از قلدری و همچنین کار با کودکان قلدر, فراهم می کند. از یافته های این مطالعه می توان در طراحی برنامه های انفرادی و گروهی پیشگیری یا اصلاح قلدری استفاده کرد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حسینی، محبوبه، امیری، شعله، قمرانی، امیر، و سجادیان، ایلناز. (1399). شناسایی مولفه های پیشگیری از قلدری کودکان در نظریه روان شناسی فردی: یک مطالعه کیفی. سلامت روان کودک (روان کودک)، 7(3 )، 219-233. SID. https://sid.ir/paper/414950/fa

    Vancouver: کپی

    حسینی محبوبه، امیری شعله، قمرانی امیر، سجادیان ایلناز. شناسایی مولفه های پیشگیری از قلدری کودکان در نظریه روان شناسی فردی: یک مطالعه کیفی. سلامت روان کودک (روان کودک)[Internet]. 1399؛7(3 ):219-233. Available from: https://sid.ir/paper/414950/fa

    IEEE: کپی

    محبوبه حسینی، شعله امیری، امیر قمرانی، و ایلناز سجادیان، “شناسایی مولفه های پیشگیری از قلدری کودکان در نظریه روان شناسی فردی: یک مطالعه کیفی،” سلامت روان کودک (روان کودک)، vol. 7، no. 3 ، pp. 219–233، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/414950/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button